Instytucjonalne formy opieki i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ON1-3GOW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Instytucjonalne formy opieki i wychowania |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | - Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania instytucjonalnych środowisk opiekuńczo – wychowawczych (struktura, funkcje, cele, podstawy prawne instytucji zajmujących się opieką i wychowaniem dzieci i młodzieży) - Przekazanie podstawowej wiedzy o czynnikach warunkujących pracę opiekuńczo – wychowawczą - Ukazanie znaczenia prawidłowej relacji wychowawczej: pomiędzy wychowawcą a wychowankiem - Nabycie umiejętności celowej organizacji różnorodnych form działalności opiekuńczo – wychowawczej, umożliwiających zaspokojenie potrzeb wychowanków. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: specjalnościowy (M_5) Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika Rok studiów/semestr: III rok I stopnia/ semestr piąty Wymagania wstępne: Znajomość zagadnień z następujących obszarów: pedagogika rodziny, teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej, prawodawstwo opiekuńcze, psychologia społeczna i wychowawcza. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: wykład - 10; ćwiczenia - 16 Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną, praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja, analiza tekstów. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 10 godzin Udział w ćwiczeniach – 16 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 24 godziny Razem: 50 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do ćwiczeń – 15 godzin Przygotowanie prezentacji – 30 godzin Przygotowanie do egzaminu – 25 godzin Razem: 70 godzin OGÓŁEM: 120 godzin Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami Liczba godzin: -wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 h, min 25 = 2 ECTS, max 30 = 1,67 ECTS -o charakterze praktycznym: 70h; min 25 = 2,8 ECTS, max 30 = 2,33 ECTS |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach opiekuńczo – wychowawczych oraz zachodzących między nimi relacjach. 2. Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji opiekuńczo – wychowawczych. 3. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej, zwłaszcza w kontekście funkcjonowania instytucjonalnych form opieki i wychowania. 4. Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z działalnością opiekuńczo – wychowawczą. 5. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania opiekuńczo – wychowawcze i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywność, prezentacja. Forma zaliczenia wykładu: egzamin pisemny. 51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.