Diagnoza grupy wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ON1-3GOZ | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza grupy wychowawczej | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii | ||
Grupy: |
3 rok 1st. POW niestac. Moduł specjalnościowy - niestac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Przedmioty wprowadzające w treści danego przedmiotu: diagnostyka pedagogiczna, psychologia rozwojowa Zakres wiadomości jakie powinien już posiadać student przed rozpoczęciem nauki przedmiotu: znajomość prawidłowości rozwoju człowieka w cyklu życia, podstawowa wiedza na temat diagnozy w pedagogice i subdyscyplinach pokrewnych |
||
Skrócony opis: |
- przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu diagnozy grupy jako środowiska wychowania jednostki - przedstawienie ujęć teoretycznych oraz narzędzi diagnostycznych służących analizie funkcjonowania grupy wychowawczej (kultura grupy, komunikacja, strukturalizacja, identyfikacja) - wskazanie roli i zadań lidera grupy w kontekście projektowania oddziaływań wychowawczych - kształtowanie umiejętności diagnozy grupy w wybranych instytucjach opiekuńczo - wychowawczych |
||
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet w Białymstoku Nazwa kierunku studiów Pedagogika Poziom kształcenia Studia pierwszego stopnia Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Niestacjonarne Kod przedmiotu 0800-ON1-3GOZ Język przedmiotu Język polski Rodzaj przedmiotu Status przedmiotu – specjalnościowy (M_5) Rok studiów /semestr III rok, semestr 5 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia – 18 godzin Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta : 1 pkt wymagających bezpośredniej obecności nauczyciela akademickiego (25 godz.): 18g. (ćwiczenia) + 7 g. (konsultacje) 2 pkt o charakterze praktycznym (50 godz.): 30 g. (przygotowanie do ćwiczeń) + 20 g. (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu) Wskaźniki ilościowe (nakład pracy studenta związany z zajęciami) : Liczba godzin - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela -25 (1ECTS) o charakterze praktycznym - 50 (2 ECTS) |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia (odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia): 1. ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych w grupie wychowawczej i o rządzących nimi prawidłowościach (K_W06) 2. ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupie wychowawczej, ich prawidłowości i zakłóceń (K_W08) 3. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji wychowawczych oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej (K_U03) 4. potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej (K_U09) 5. docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w grupie wychowawczej i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (K_K02) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: dyskusja, prezentacja multimedialna, warsztat grupowy, konsultacje Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Urszula Namiotko | |
Prowadzący grup: | Urszula Namiotko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu diagnozy grupy jako środowiska wychowania jednostki - przedstawienie ujęć teoretycznych oraz narzędzi diagnostycznych służących analizie funkcjonowania grupy wychowawczej (kultura grupy, komunikacja, strukturalizacja, identyfikacja) - wskazanie roli i zadań lidera grupy w kontekście projektowania oddziaływań wychowawczych - kształtowanie umiejętności diagnozy grupy w wybranych instytucjach opiekuńczo - wychowawczych | |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet w Białymstoku Nazwa kierunku studiów Pedagogika Poziom kształcenia Studia pierwszego stopnia Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Niestacjonarne Kod przedmiotu 0800-ON1-3GOZ Język przedmiotu Język polski Rodzaj przedmiotu Status przedmiotu – specjalnościowy (M_5) Rok studiów /semestr III rok, semestr 5 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia – 18 godzin Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta : 1 pkt wymagających bezpośredniej obecności nauczyciela akademickiego (25 godz.): 18g. (ćwiczenia) + 7 g. (konsultacje) 2 pkt o charakterze praktycznym (50 godz.): 30 g. (przygotowanie do ćwiczeń) + 20 g. (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu) Wskaźniki ilościowe (nakład pracy studenta związany z zajęciami) : Liczba godzin - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela -25 (1ECTS) o charakterze praktycznym - 50 (2 ECTS) | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013 Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006 Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011 Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Kraków 2011 Grudziewska E. (red.), Diagnoza w socjoterapii, Warszawa 2017 Wilk M., Diagnoza w socjoterapii. Ujęcie psychodynamiczne, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2014 Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy. Warszawa (część II i III) Zwierzyńska E., Poznawanie klasy szkolnej. Poradnik dla nauczycieli, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej, Warszawa 2008, dostępne: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/215/Poznawanie+klasy+szkolnej.pdf Ks. Piotr DUKSA, ZASTOSOWANIE METODY SOCJOMETRYCZNEJ W PRACY WYCHOWAWCZEJ i FORMACYJNEJ GRUP KOŚCIELNYCH, Studia Warmińskie XLIV-XLV (2007-2008), dostępne: http://www.studiawarminskie.uwm.edu.pl/assets/Artykuly/sw44-45-171-184.pdf Justyna Święcicka, Ja i grupa. Trening dla uczniów, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.