Elementy treningu interpersonalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ON1-3GPA | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Elementy treningu interpersonalnego | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii | ||
Grupy: |
3 rok 1st. POW niestac. Moduł specjalnościowy - niestac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Zasadniczym celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w problematykę treningu interpersonalnego, a także rozwijanie przez nich umiejętności komunikowania się z drugim człowiekiem, poprzez uwrażliwienie ich na druga osobę oraz na siebie samych. Trening interpersonalny daje możliwość doświadczania, nazywania i wyrażania własnych uczuć oraz zrozumienia ich wpływu na swoje zachowanie i reakcje innych. Jest też wspaniałą okazją do poznania samego siebie i odkrywania różnych sposobów funkcjonowania wśród innych ludzi. |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
||
Pełny opis: |
Język przedmiotu :Język polski Rodzaj przedmiotu: Specjalnościowy (M_5) Rok studiów /semestr: III rok I stopnia/ semestr szósty Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z następujących obszarów: pedagogika społeczna, socjologia ogólna, psychologia ogólna. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Ćwiczenia - 18 Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach – 18 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 12 godzin Razem: 30 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do ćwiczeń – 5 godzin Analiza literatury - 5 godzin Przygotowanie prezentacji– 5 godzin Przygotowanie do kolokwium – 15 godzin Razem: 30 godzin OGÓŁEM: 60 godzin Wskaźniki ilościowe: 2 ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30 = 1 ECTS Liczba godzin o charakterze praktycznym 30 = 1 ECTS |
||
Literatura: |
Colman A. M., Słownik Psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. Jedliński K., Trening interpersonalny, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa 2008 lub 2011. Mellibruda J., Ja – Ty – My. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich. Nasza Księgarnia, Warszawa 1986. Zaborowski Z., Trening interpersonalny. Podstawy teoretyczne – procesy - techniki, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 1997. Egan, G., Twarzą w twarz: Uczestnictwo w grupowym treningu psychologicznym i rozwój interpersonalny, Zysk i S-ka, Poznań 2001. Johnson S, Umiejętności interpersonalne samorealizacja, J.Santorski & Spółka Warszawa, 1998 Zaborowski Z, Trening interpersonalny, Ossolineum, Wrocław, 1985. |
||
Efekty uczenia się: |
1. Student posiada podstawową wiedzę na temat teoretycznych założeń treningu interpersonalnego. K_W06 2. Student posiada wiedzę dotyczącą procesów komunikacyjnych w grupie, prawidłowości, przebiegu, zakłóceniach. K_W08 3. Student ma rozwinięte umiejętności komunikacyjne, potrafi porozumiewać się zarówno ze specjalistami z zakresu pedagogiki, jak i osobami nie posługującymi się językiem specjalistycznym. K_U07 4. Student potrafi pracować w zespole, przyjmować różne role grupowe, planować i realizować powierzone zadania. K_U13 5. Student ma świadomość potrzeby ciągłego rozwoju, samokształcenia i doskonalenia umiejętności. K_K01 6. Student jest przygotowany do aktywnego działania w różnych grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne i wychowawcze. K_K07 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna. Zaliczenie na ocenę. Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie projektu, kolokwium ustne. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Urszula Namiotko | |
Prowadzący grup: | Urszula Namiotko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Pełny opis: |
Zasadniczym celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w problematykę treningu interpersonalnego, a także rozwijanie przez nich umiejętności komunikowania się z drugim człowiekiem, poprzez uwrażliwienie ich na druga osobę oraz na siebie samych. Moduły tematyczne: Wprowadzenie (czym jest trening interpersonalny?). Kontrakt (zasady dotyczące funkcjonowania grupy treningowej). Komunikacja międzyludzka i ćwiczenie umiejętności interpersonalnych (tj. wrażliwość interpersonalna, empatia, nawiązywanie kontaktu,umiejętność ekspresji, asertywność, udzielanie informacji zwrotnych w relacjach z innymi osobami w grupie, analiza własnych zachowań w relacjach z innymi). Kształtowanie wrażliwości na przejawy zachowań innych osób w grupie (aktywne słuchanie, współpraca w zespole, analiza zachowań i spostrzeżeń dotyczących relacji w grupie i własnego zachowania, samoocena, autorefleksja). Asertywność. Konflikt. Negocjacje. | |
Literatura: |
Jedliński K., Trening interpersonalny, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa 2008 lub 2011. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000. Głodowski W., Bez słowa, Warszawa 1999. Grice H. P.Język w świetle nauki, red. B. Stanosz. Warszawa 1980. Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001. Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańsk 1999. McKay M. i in., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001. Nęcki Z., Kounikacja międzyludzka, Kraków 1996. Sobkowiak B., Współczesne systemy komunikowania, pod red. B. Dobek-Ostrowskiej, Wrocław 1998. Stewart J. (oprac.), Mosty zamiast murów, Warszawa 2002. Aronson E., Człowiek istota społeczna. Warszawa 1999. Berne E., W co grają ludzie? Warszawa 1987. Dana D., Rozwiązywanie konfliktów. Warszawa 1993. Fishke J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Wrocław 1999. Folta M., Negocjowanie i mediacja w życiu. 32 techniki heurystyczne dla kreatywnego dialogu. Wrocław 2003. Hall E., Bezgłośny język. Warszawa 1987. Hindle T., Sztuka negocjacji. Warszawa 2000. Masterbroek W., Negocjowanie. Warszawa 1999. Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji. Warszawa 2000. Dobek-Ostrowska B. (red.), Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne. Wrocław 2001. Schulz von Thun F., Sztuka rozmawiania. T. 1-3. Kraków 2002. Zaborowski Z, Trening interpersonalny, Ossolineum, Wrocław, 1985. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.