Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy treningu interpersonalnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-ON1-3GPA
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elementy treningu interpersonalnego
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zasadniczym celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w problematykę treningu interpersonalnego, a także rozwijanie przez nich umiejętności komunikowania się z drugim człowiekiem, poprzez uwrażliwienie ich na druga osobę oraz na siebie samych. Trening interpersonalny daje możliwość doświadczania, nazywania i wyrażania własnych uczuć oraz zrozumienia ich wpływu na swoje zachowanie i reakcje innych. Jest też wspaniałą okazją do poznania samego siebie i odkrywania różnych sposobów funkcjonowania wśród innych ludzi.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Pełny opis:

Język przedmiotu :Język polski

Rodzaj przedmiotu: Specjalnościowy (M_5)

Rok studiów /semestr: III rok I stopnia/ semestr szósty

Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z następujących obszarów: pedagogika społeczna, socjologia ogólna, psychologia ogólna.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Ćwiczenia - 18

Bilans nakładu pracy studenta:

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w ćwiczeniach – 18 godzin

Konsultacje z nauczycielem akademickim – 12 godzin

Razem: 30 godzin

Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie do ćwiczeń – 5 godzin

Analiza literatury - 5 godzin

Przygotowanie prezentacji– 5 godzin

Przygotowanie do kolokwium – 15 godzin

Razem: 30 godzin

OGÓŁEM: 60 godzin

Wskaźniki ilościowe: 2 ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

Liczba godzin wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30 = 1 ECTS

Liczba godzin o charakterze praktycznym 30 = 1 ECTS

Literatura:

Colman A. M., Słownik Psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Jedliński K., Trening interpersonalny, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa 2008 lub 2011.

Mellibruda J., Ja – Ty – My. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich. Nasza Księgarnia, Warszawa 1986.

Zaborowski Z., Trening interpersonalny. Podstawy teoretyczne – procesy - techniki, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 1997.

Egan, G., Twarzą w twarz: Uczestnictwo w grupowym treningu psychologicznym i rozwój interpersonalny, Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Johnson S, Umiejętności interpersonalne samorealizacja, J.Santorski & Spółka Warszawa, 1998

Zaborowski Z, Trening interpersonalny, Ossolineum, Wrocław, 1985.

Efekty uczenia się:

1. Student posiada podstawową wiedzę na temat teoretycznych założeń treningu interpersonalnego. K_W06

2. Student posiada wiedzę dotyczącą procesów komunikacyjnych w grupie, prawidłowości, przebiegu, zakłóceniach. K_W08

3. Student ma rozwinięte umiejętności komunikacyjne, potrafi porozumiewać się zarówno ze specjalistami z zakresu pedagogiki, jak i osobami nie posługującymi się językiem specjalistycznym. K_U07

4. Student potrafi pracować w zespole, przyjmować różne role grupowe, planować i realizować powierzone zadania. K_U13

5. Student ma świadomość potrzeby ciągłego rozwoju, samokształcenia i doskonalenia umiejętności. K_K01

6. Student jest przygotowany do aktywnego działania w różnych grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne i wychowawcze. K_K07

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna.

Zaliczenie na ocenę.

Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie projektu, kolokwium ustne.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)