Elementy treningu interpersonalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ON1-3GPA |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Elementy treningu interpersonalnego |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zasadniczym celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w problematykę treningu interpersonalnego, a także rozwijanie przez nich umiejętności komunikowania się z drugim człowiekiem, poprzez uwrażliwienie ich na druga osobę oraz na siebie samych. Trening interpersonalny daje możliwość doświadczania, nazywania i wyrażania własnych uczuć oraz zrozumienia ich wpływu na swoje zachowanie i reakcje innych. Jest też wspaniałą okazją do poznania samego siebie i odkrywania różnych sposobów funkcjonowania wśród innych ludzi. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Język przedmiotu :Język polski Rodzaj przedmiotu: Specjalnościowy (M_5) Rok studiów /semestr: III rok I stopnia/ semestr szósty Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z następujących obszarów: pedagogika społeczna, socjologia ogólna, psychologia ogólna. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Ćwiczenia - 18 Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach – 18 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 12 godzin Razem: 30 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do ćwiczeń – 5 godzin Analiza literatury - 5 godzin Przygotowanie prezentacji– 5 godzin Przygotowanie do kolokwium – 15 godzin Razem: 30 godzin OGÓŁEM: 60 godzin Wskaźniki ilościowe: 2 ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30 = 1 ECTS Liczba godzin o charakterze praktycznym 30 = 1 ECTS |
Literatura: |
Colman A. M., Słownik Psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. Jedliński K., Trening interpersonalny, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa 2008 lub 2011. Mellibruda J., Ja – Ty – My. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich. Nasza Księgarnia, Warszawa 1986. Zaborowski Z., Trening interpersonalny. Podstawy teoretyczne – procesy - techniki, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 1997. Egan, G., Twarzą w twarz: Uczestnictwo w grupowym treningu psychologicznym i rozwój interpersonalny, Zysk i S-ka, Poznań 2001. Johnson S, Umiejętności interpersonalne samorealizacja, J.Santorski & Spółka Warszawa, 1998 Zaborowski Z, Trening interpersonalny, Ossolineum, Wrocław, 1985. |
Efekty uczenia się: |
1. Student posiada podstawową wiedzę na temat teoretycznych założeń treningu interpersonalnego. K_W06 2. Student posiada wiedzę dotyczącą procesów komunikacyjnych w grupie, prawidłowości, przebiegu, zakłóceniach. K_W08 3. Student ma rozwinięte umiejętności komunikacyjne, potrafi porozumiewać się zarówno ze specjalistami z zakresu pedagogiki, jak i osobami nie posługującymi się językiem specjalistycznym. K_U07 4. Student potrafi pracować w zespole, przyjmować różne role grupowe, planować i realizować powierzone zadania. K_U13 5. Student ma świadomość potrzeby ciągłego rozwoju, samokształcenia i doskonalenia umiejętności. K_K01 6. Student jest przygotowany do aktywnego działania w różnych grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne i wychowawcze. K_K07 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna. Zaliczenie na ocenę. Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie projektu, kolokwium ustne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.