Terapia pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ON1-3TPE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Terapia pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem jest zapoznanie studentów z problematyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu oraz ich emocjonalnych następstw. Celem jest: - uzyskanie przez studentów wiedzy dotyczącej ryzyka dysleksji, etiologii' symptomatologii, źródeł i konsekwencji specyficznych problemów w czytaniu i pisaniu, - ukazanie sposobów diagnozowania dziecka ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz trudnościami emocjonalnymi, - wdrażanie do projektowania zajęć z terapii pedagogicznej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki, Forma studiów: studia niestacjonarne Status przedmiotu: specjalnościovvy (Moduł 5) Rok studiów /semestr: 3 rok, semestr V Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Przedmioty wprowadzające, których wcześniejsze zaliczenie jest niezbędne do realizowania treści danego przedmiotu to; podstawy pedagogiki, diagnostyka pedagogiczna, ,dydaktyka ogólna. Student powinien posiadać wiedzę z zakresu rozpoznawania problemów środowisk wychowawczych, problemów dziecka, /trudności w zachowaniu, trudności dydaktycznych. Niezbędne są: wiedza i umiejętności planowania pacy z dzieckiem, znajomość metod nauczania. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formv prowadzenia zajęć Wykład- l0 godzin Ćwiczenia- 8 godzin Metody dydaktyczne: praca indywidualna, zespołowa, projekty, konsultacje, Bilans nakładu pracy studenta: 1,0 pkt - godziny kontaktu z nauczycielem akademickim (25 godz.): 8 godz. (ćwiczenia) 10 godz.(wykłady) 7 godz.(godziny konsultacyjne) 2,0 - pkt samodzielna praca studenta (50 godz.): 20 godz. (przygotowanie do ćwiczeń ) 10 godz.(przygotowanie projektu) 20 godz. ( przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu). Wskaźnik ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wvmagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godz. (1,0 ECTS) -o charakterze praktycznym : 50 godz, (2,0 ECTS) |
Literatura: |
Bogdanowicz M. O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu. Lublin:1995. Górniewicz E. Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń, 1995. Jastrząb J. Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa 2002. Kijowska J.M, Sorokosz I. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Wybrane aspekty metodyczne. Elbląg, 2014. |
Efekty uczenia się: |
K_W01- Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania dziecka ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, trudnościami emocjonalnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. K_W10- Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, w których funkcjonuje dziecko z dysleksją, , ich specyfice i procesach w nich zachodzących. K_U10-Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów dziecka z dysleksją i prognozować przebieg ich rozwiązań oraz przewidywać skutki planowanych działań z zakresu terapii pedagogicznej. K_K03- Ma przekonanie o sensie , wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie terapii pedagogicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.