Biblioterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-OS1-2AJU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Biblioterapia |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot ma za zadanie wprowadzić studentów w zagadnienia dotyczące terapeutycznych i autoterapeutycznych właściwości tekstów literackich. Szczególny nacisk położony jest na omówienie znaczenia bajkoterapii i analizy przypowieści jako metod relaksacyjnych oraz ich roli w uśmierzaniu napięć emocjonalnych. Treści przedmiotu podkreślają również autoterapeutyczne walory bycia w procesie twórczym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie wprowadzić studentów w zagadnienia dotyczące terapeutycznych i autoterapeutycznych właściwości tekstów literackich. Szczególny nacisk położony jest na omówienie znaczenia bajkoterapii i i analizy przypowieści jako metod relaksacyjnych oraz ich roli w uśmierzaniu napięć emocjonalnych. Treści przedmiotu podkreślają również autoterapeutyczne walory bycia w procesie twórczym. |
Pełny opis: |
Punkty ECTS - 2. Bilans nakładu pracy studenta: Przygotowanie do dyskusji. Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela Liczba godzin: 25 Punkty ECTS: 1 - o charakterze praktycznym Liczba godzin: 25 Punkty ECTS: 1 Przedmiot ma za zadanie wprowadzić studentów w zagadnienia dotyczące terapeutycznych i autoterapeutycznych właściwości tekstów literackich. Szczególny nacisk położony jest na omówienie znaczenia bajkoterapii i analizy przypowieści jako metod relaksacyjnych oraz ich roli w uśmierzaniu napięć emocjonalnych. Treści przedmiotu podkreślają również autoterapeutyczne walory bycia w procesie twórczym. Student: - zna wybrane metody biblioterapii; - ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego; - zna tradycyjne i współczesne podejście do terapii przez książkę, czytanie, rozumie jej historyczne i kulturowe uwarunkowania; - ma wiedzę na temat roli biblioterapii w pracy pedagogicznej; - posiada umiejętność pracy z wykorzystaniem technik z zakresu biblioterapii; - potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z zakresu biblioterapii; - potrafi pracować w zespole potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazań ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne- zajmujące się promocją czytelnictwa, terapii przez książkę; - odpowiedzialnie realizuje działania pedagogiczne. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - E. J. Konieczna, Arterapia w teorii i praktyce, Kraków 2003 - Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców, terapeutów, red. E. J. Konieczna, Kraków 2006 - T. Bohner, Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów, Kielce 2002. - Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wałbrzych 2002. - D. Pankowska, Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej, Warszawa 1995. - Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, Gdańsk 2005 - M. Jachimska, Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Wałbrzych 1994 - D. Brett D, Opowiadania dla twojego dziecka. Koją, leczą rozwiązują problemy, Gdańsk 1998 - G. Kasdepke, Kocha, lubi, szanuje, Łódź 2009 - M. Molicka, Bajki terapeutyczne, Poznań 1999 - A. Baluch A., Czyta, nie czyta... (o dziecku literackim), Kraków 1998 - G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca, 2003. - J. Papuzińska, Animacja czytelnictwa dziecięcego, 2004 Literatura uzupełniająca: - Corey M., G.Corey, Grupy, zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej, Warszawa 1995. - A. Dodziuk, Pokochać siebie, Warszawa 1992 - Duda K., Zastosowanie biblioterapii w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, w: Dziecko niepełnosprawne w bibliotece, red. J. Nowicki, M. Szyszko, Warszawa 1996. - Wartości w życiu społecznym. Jak uczyć dzieci szacunku, tolerancji, wytrwałości, red. E. Lis, Kielce 2006 - B. Żurakowski B., Literatura, wartość, dziecko, Kraków 1992 - S. Bortnowski, Scenariusze półwariackie, czyli poezja współczesna w szkole, Warszawa 1997 |
Efekty uczenia się: |
1. Zna wybrane koncepcje człowieka: psychologiczne, filozoficzne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej K W04 2. Ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki K_W13. 3. Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i analizowania motywów ludzkich zachowań (K_U07) 4. Potrafi twórczo animować pracę nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych (K_U11) 5. Nabywa umiejętności związane z prezentowaniem własnych pomysłów, poglądów, wątpliwości i je uzasadniać, odwołując się do dorobku danych autorów. (K_U05) 6. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własnym i cudzym samorozwojem, jak i z wykonywaną pracą. (K_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda aktywizująca, podająca. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywność, praca na zajęciach oraz posiadanie wiedzy dotyczącej zagadnień poruszanych w trakcie ćwiczeń Dopuszczalna jest 1 nieobecność, pozostałe należy zaliczać w formie ustnej na dyżurze wykładowcy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.