Diagnoza grupy wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-OS1-3GOZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza grupy wychowawczej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza: K_W06 - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach K_W08 - ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń Umiejętności: K_U03- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej K_U09- potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej Kompetencje: K_K02- docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - przygotowanie teczki prac (charakterystyka grupy wychowawczej, analiza testów socjometrycznych) - ocena pracy zespołowej na zajęciach - ocena aktywności w trakcie zajęć |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
- przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu diagnozy grupy jako środowiska wychowania jednostki - przedstawienie ujęć teoretycznych oraz narzędzi diagnostycznych służących analizie funkcjonowania grupy wychowawczej (kultura grupy, komunikacja, strukturalizacja, identyfikacja) - wskazanie roli i zadań lidera grupy w kontekście projektowania oddziaływań wychowawczych - kształtowanie umiejętności diagnozy grupy w wybranych instytucjach opiekuńczo - wychowawczych |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Pedagogiki i Psychologii Nazwa kierunku studiów Pedagogika Poziom kształcenia Studia pierwszego stopnia Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Stacjonarne Kod przedmiotu 0800-OS1-3GOZ Język przedmiotu Język polski Rodzaj przedmiotu Status przedmiotu – specjalnościowy Rok studiów /semestr III rok, semestr 5 Przedmioty wprowadzające w treści danego przedmiotu: diagnostyka pedagogiczna, psychologia rozwojowa Zakres wiadomości jakie powinien już posiadać student przed rozpoczęciem nauki przedmiotu: znajomość prawidłowości rozwoju człowieka w cyklu życia, podstawowa wiedza na temat diagnozy w pedagogice i subdyscyplinach pokrewnych Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia 18 godz. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia – 30 godzin Liczba punktów ECTS: 3 ECTS Bilans nakładu pracy studenta ; 1,5 pkt wymagających bezpośredniej obecności nauczyciela akademickiego (40 godz.): 30g. (ćwiczenia) + 10 g. (konsultacje) 1,5 pkt o charakterze praktycznym (40 godz.): 20 g. (przygotowanie do ćwiczeń) + 20 g. (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu) Wskaźniki ilościowe(nakład pracy studenta związany z zajęciami) : Liczba godzin i punkty ECTS - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 -1,5 ECTS o charakterze praktycznym: 40 - 1,5 ECTS |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia (odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia) 1. ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych w grupie wychowawczej i o rządzących nimi prawidłowościach (K_W06) 2. ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupie wychowawczej, ich prawidłowości i zakłóceń (K_W08) 3. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji wychowawczych oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej (K_U03) 4. potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej (K_U09) 5. docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w grupie wychowawczej i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (K_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: dyskusja, prezentacja multimedialna, warsztat grupowy, konsultacje Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.