Zabawy w przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWN1-2GOI | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zabawy w przedszkolu | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii | ||
Grupy: |
Moduł specjalnościowy - niestac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę na temat zabawy jako podstawowej aktywności małego dziecka, rozumianej nie tylko jako działalność ludyczna, ale przede wszystkim jako wiodący czynnik ogólnego rozwoju, podstawowa aktywność umożliwiająca uczenie się i eksplorowanie otaczającego świata oraz kreująca sferę najbliższego rozwoju dziecka. |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Istotą przedmiotu jest zapoznanie ze specyfiką i rodzajami dziecięcych zabaw, rozwijanie umiejętności konstruowania środowiska sprzyjającego aktywności zabawowej dzieci w wieku przedszkolnym, a także obserwowania zachowania dzieci w trakcie zabawy. Ponadto celem niniejszego przedmiotu jest kształtowanie umiejętności diagnozowania dzięki zabawie poziomu aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka oraz kształtowanie świadomości etycznego wymiaru oceniania zachowania dzieci w wieku przedszkolnym. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Niestacjonarna Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: II/4 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10h ćwiczenia Metody dydaktyczne: metoda ćwiczeniowa, obserwacja pośrednia, gry symulacyjne, projekt punkty ECTS: 1 Rodzaje aktywności: udział w ćwiczeniach 10h przygotowanie do ćwiczeń 10h przygotowanie do zaliczenia 2h udział w konsultacjach 1h realizacja zadań projektowych 7h OGÓŁEM: 30h Wskaźniki ilościowe: 1. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 11h ECTS: 0,5 o charakterze praktycznym: 30h ECTS: 1 |
||
Literatura: |
Caiati, M., Delac, S., Muller, A., Czy wszystko mi wolno? Znaczenie swobodnych zabaw w przedszkolu, Kielce 2003. Muchacka, B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Kraków 2006. Okoń, W., Zabawa a rzeczywistość, Warszawa 1987. Obowiązująca Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego |
||
Efekty uczenia się: |
1.Student zna podstawowe teorie zabawy, rozumie rolę zabawy w ogólnym rozwoju małego dziecka: K_W09 2. Student ma elementarną wiedzę z zakresu metodyki pracy z małym dzieckiem, w tym pedagogiki zabawy i metodyki aktywności zabawowej: K_W16 3. Student potrafi dokonać obserwacji aktywności zabawowej dziecka w celu dokonania diagnozy, analizuje jego zachowania w różnych obszarach aktywności: K_U01 4. Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat roli zabawy w rozwoju dziecka i rozwijać umiejętności organizowania środowiska dziecka inspirującego do podejmowania różnego rodzaju zabaw, przy wykorzystaniu literatury a także nowoczesnych technologii: K_U04 5. Student potrafi posługiwać się metodami i procedurami w obszarze aktywności zabawowej dziecka oraz wykorzystuje przykłady dobrych praktyk w tym zakresie: K_U09 6. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne związane z tworzeniem warunków do aktywności zabawowej. Ma świadomość istnienia etycznego wymiaru oceniania zachowania dzieci w wieku przedszkolnym: K_K08 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, opracowanie projektu organizacji warunków do bawienia sie, zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bilewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bilewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Laskowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie ze specyfiką i rodzajami dziecięcych zabaw, rozwijanie umiejętności konstruowania środowiska sprzyjającego aktywności zabawowej dzieci w wieku przedszkolnym, a także obserwowania zachowania dzieci w trakcie zabawy. Ponadto celem niniejszego przedmiotu jest kształtowanie umiejętności diagnozowania dzięki zabawie poziomu aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka oraz kształtowanie świadomości etycznego wymiaru oceniania zachowania dzieci w wieku przedszkolnym. | |
Literatura: |
1. M. Caiati, S. Delac, A. Muller, Czy wszystko mi wolno? Znaczenie swobodnych zabaw w przedszkolu, Kielce 2003. 2. B. Bilewicz – Kuźnia (red.), Zabawa i zabawka. Konteksty, wartości, znaczenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2017. 3. K. Miłek, Zabawa jako obszar poznania dziecka, [w:] S.Guz, M. Centner – Guz, J. Zwierzchowska (red.), W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka, UMCS, Lublin 2015. 4. Z. Bogdanowicz, Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997. 5. B. Muchacka, Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1999. 6. B. vom Wege, M. Wessel, Zabawy aktywizujące z przedszkolu, Tom I i II, Jedność, Kielce 2005. 7. D. Chauvel, Ch. Noret, Zabawy relaksujące dla przedszkolaków, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2000. 8. Ch. Smith, Grupa bez przemocy: 162 zabawy i ćwiczenia dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym uczące empatii i współpracy, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2007. 9. D. Braun, Zabawy rozwijające logiczne myślenie: nowe propozycje dla przedszkoli, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2002. 10. S. Drasnin, Pan Tralala i muzyczne zabawy w przedszkolu, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2010. 11. R. Trześniowski, Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 2006. 12. A. Erkert, Zabawy rozwijające zmysły, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2002. 13. A. Kopik, M. Zatorska, Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka, Kielce 2010. 14. Czasopisma: Przedszkolne ABC, Wychowanie w Przedszkolu, Bliżej Przedszkola |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.