Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWN1-2GOO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot poświęcony jest aspektom pracy z dziećmi na zajęciach w przedszkolu i w klasach 1-3. Studenci zapoznają się z rozwojem formy plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Celem przedmiotu jest wykreowanie pedagoga, który będzie wyposażony w system wiedzy w zakresie umiejętności organizowania warsztatu plastycznego, a także planowania pracy twórczej integrującej zajęcia plastyczne z innymi formami edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
Skrócony opis: |
Treści przedmiotu Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole obejmują merytoryczne podstawy wiedzy z zakresu metodyki nauczania przedmiotu plastyka w przedszkolu i szkole podstawowej. Całościowe przygotowanie metodyczne wymaga znajomości całokształtu tradycji nauczania plastyki oraz aktualnych założeń programowych i pakietów edukacyjnych oraz podstawowej znajomości działania systemu edukacji. W trakcie zajęć student kształcą umiejętności wartościowania dzieł sztuki oraz wytworów twórczości dzieci i młodzieży. Treści przedmiotowe wprowadzają i utrwalają wiedzę o formie plastycznej, środkach plastycznej wypowiedzi oraz sposobach prowadzenia lekcji, roli nauczyciela i przygotowania jego warsztatu pracy. Zajęcia ugruntowują umiejętności z zakresu planowania zajęć plastycznych, inspiracji do aktywności plastycznej oraz z zakresu praktycznych rozwiązań zadań upowszechniających kulturę plastyczną w instytucjach oświatowych i kulturalnych. |
Pełny opis: |
1.Klasyfikacja metod nauczania 2. Historia myśli dydaktycznej w zakresie wychowania plastycznego. 3. Analiza podstawy programowej i programów plastyki dla klas I -III szkoły podstawowej oraz charakterystyka strategii dydaktycznych stymulowania w procesie edukacji plastycznej. 4. Kształtowanie kultury wizualnej jednostki (funkcje plastyki) 5. Fizjologiczny proces widzenia, psychologiczna analiza procesu widzenia (spostrzeżenia, wrażenia). 6. Mechanizm procesu percepcji wizualnej i możliwości jego stosowanych na zajęciach plastycznych w przedszkolu. 7. Planowanie zajęć plastycznych dla przedszkoli i najmłodszych klas z uwzględnieniem integracji treści i stymulowania rozwoju wyobraźni i percepcji wizualnej (stosowanie właściwych zasad planowania dydaktycznego dlatego etapu edukacyjnego- prawidłowe formułowanie celów dydaktycznych, wyznaczanie metod i form pracy, wykorzystywanie różnorodnych technik plastycznych). |
Literatura: |
A. Boguszewska, A. Mazur (red.),Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży,Lublin 2013. R. Gloton, C. Clero,Twórcza aktywność dziecka,Warszawa 1976. K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała (red.),Oblicza sztuki dziecka - w poszukiwaniu istoty ekspresji,Katowice-Mysłowice 2007 V. Lowenfeld, W. L. Brittain,Twórczość a rozwój umysłowy dziecka,Warszawa 1977 K. Michejda - Kowalska,O dziecięcej wyobraźni plastycznej,Warszawa 1987 S. Popek, R. Tarasiuk (red.),U podstaw edukacji plastycznej, Lublin 2000 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna konwencjonalne i niekonwencjonalne metody i formy realizowanych zajęć plastycznych w przedszkolu i szkole, w tym metody aktywizujące, rozwijające ciekawość poznawczą. Posiada wiedzę z zakresu podstaw metodyki plastyki realizowanej w przedszkolu i klasach 1-3 szkoły podstawowej. Wyróżnia zmiany w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym dziecka , a także ocenia ich wpływ na styl uczenia się. Umiejętności Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę metodyczną odnośnie twórczości plastycznej dziecka w wieku przedszkolnym i klasach 1-3. Umie ocenić jego umiejętności praktyczne, twórcze myślenie a także indywidualne możliwości Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie nauczania plastyki w przedszkolu i klasach 1-3. Umie dostosować działania pedagogiczne do możliwości psychofizycznych ucznia oraz tempa uczenia się i uczenia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Kompetencje Posiada kompetencje do kreatywnego rozwijania zainteresowań twórczością plastyczną z wykorzystaniem mediów oraz innych form aktywności dostosowanych do specyfiki realizowanych zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Pełne uczestnictwo i realizacja ćwiczeń praktycznych Skonstruowanie szczegółowych konspektów dla grupy wiekowej od 3 do 9 lat do zajęć plastycznych rozwijających wrażliwość percepcyjną i stymulujących wyobraźnię dziecka. 51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.