Metodyka prowadzenia zajęć technicznych i komputerowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWN1-2GOP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka prowadzenia zajęć technicznych i komputerowych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Uświadomienie wszechobecności techniki w życiu człowieka, zwrócenie uwagi na jej pozytywne i negatywne aspekty. Zapoznanie z zasadami bezpiecznego posługiwania się prostymi narzędziami technicznymi oraz zastosowanie ich w praktyce. Kształtowanie umiejętności technicznych przydatnych do sprawnego funkcjonowania w życiu codziennym ucznia klas I-III. Kształtowanie kultury technicznej i umiejętności dobrej organizacji pracy, dobranie właściwych materiałów i narzędzi do tworzonego dzieła przy pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym. Poznanie zasad działania i sposobów wykorzystania komputera do realizacji określonych zadań z uczniem oraz przygotowanie do życia w społeczeństwie informacyjnym. Dostarczenie bogatej wiedzy i umiejętności z zakresu metodyki prowadzenia zajęć komputerowych z dziećmi w klasach I-III. Wskazanie konkretnych rozwiązań metodycznych wzbogacających warsztat pracy pedagogicznej przyszłych nauczycieli z dziedziny informatyki. Wymagania wstępne: Wskazana wiedza z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz techniki i informatyki (na poziomie szkoły średniej). |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Uświadomienie wszechobecności techniki w życiu człowieka, zwrócenie uwagi na jej pozytywne i negatywne aspekty. Zapoznanie z zasadami bezpiecznego posługiwania się prostymi narzędziami technicznymi oraz zastosowanie ich w praktyce. Kształtowanie umiejętności technicznych przydatnych do sprawnego funkcjonowania w życiu codziennym ucznia klas I-III. Kształtowanie kultury technicznej i umiejętności dobrej organizacji pracy, dobranie właściwych materiałów i narzędzi do tworzonego dzieła przy pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym. Poznanie zasad działania i sposobów wykorzystania komputera do realizacji określonych zadań z uczniem oraz przygotowanie do życia w społeczeństwie informacyjnym. Dostarczenie bogatej wiedzy i umiejętności z zakresu metodyki prowadzenia zajęć komputerowych z dziećmi w klasach I-III. Wskazanie konkretnych rozwiązań metodycznych wzbogacających warsztat pracy pedagogicznej przyszłych nauczycieli z dziedziny informatyki. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Rodzaj przedmiotu: Przedmiot specjalnościowy M_5 Dziedzina i dyscyplina: Nauki społeczne, pedagogika II rok / 4 semestr Wymagania wstępne: Wskazana wiedza z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz techniki i informatyki (na poziomie szkoły średniej) Liczba godzin: wykład 9 godzin, ćwiczenia - 18 godzin Metody dydaktyczne: wykład, warsztaty grupowe, dyskusja, ćwiczenia, m. aktywizujące Punkty ECTS - 3 (2+1) Bilans nakładu pracy: 1. Udział w wykładach – 9 h. 2. Udział w ćwiczeniach – 18 h. 3. Konsultacje – 5h. 4. Przygotowanie do ćwiczeń – 30 h. 5. Zapoznanie się z literaturą – 5 h. 6. Powtórzenie wiadomości, przygotowanie do zaliczenia – 5 h. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 ( 2 ECTS) o charakterze praktycznym - 30 (1 ECTS) |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA [1] Czerwiński, W. (1968). Technologia materiałów do zajęć praktyczno-technicznych w szkole. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych. [2] Dąbrowski, A. (1982). Vademecum nauczyciela techniki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. [3] Drejer, F. (2010). Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa). [4] Furmanek, W. (1987). Podstawy wychowania technicznego. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej. [5] Furmanek, W. (1992). Nauczanie techniki w klasach początkowych. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej. [6] Furmanek, W. (2007). Jutro edukacji technicznej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. [7] Gałązka, E., Mastalerz, E. (2002). Ewaluacja osiągnięć uczniów z techniki informatyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. [8] Kazberuk, J. (1990). Nauczanie pracy – techniki w klasach I-III : zarys metodyki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. [9] Kraszewski, K. (2001). Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Pobrane z: http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/1715/PM314--Podstawy-edukacji-ogolnotechnicznej.pdf (05.01.19). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA [1] Marszałek, A. (2001). Elektronika w edukacji technicznej dzieci i młodzieży. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej. [2] Noga, H. (2010). Metodyka edukacji techniczno-informatycznej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. [3] Pochanke, H. (red.). (1985). Dydaktyka techniki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. [4] Skiba, J., (2015). Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 3 (37), s. 87-104. DOI: 10.14632/eetp_37.6. [5] Tofts, H., Annie, O. (1999). 50 pomysłów czyli Jak zrobić coś z papieru, masy papierowej, modeliny : wszystko co może wykonać dziecko. Poznań: Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski i Spółka. ARTYKUŁY NAUKOWE (POZYCJE DODANE – NOWE) [1] Kuźmińska-Sołśnia, B., Ziębakowska-Cecot, K. (2017). Przygotowanie przyszłych nauczycieli do wdrażania nauki programowania w edukacji elementarnej. Edukacja – Technika – Informatyka, 3 (21), s. 145-150. Pobrane z: http://eti.rzeszow.pl/docs/ETI_7_3.pdf (07.02.19). DOI: 10.15584/eti.2017.3.20. [2] Myśliwiec, K. (2017). Programowanie we wczesnej edukacji dziecka. Edukacja – Technika – Informatyka, 2 (20), s. 51-55. Pobrane z: http://eti.rzeszow.pl/docs/ETI_7_2.pdf (07.02.19). DOI: 10.15584/eti.2017.2.6. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA -Student posiada wiedzę w zakresie zasad, metod, form oraz środków prowadzenia zajęć technicznych i komputerowych z uwzględnieniem aspektów bezpieczeństwa i higieny. UMIEJĘTNOŚCI -Student stosuje zdobytą wiedzę w przygotowaniu zajęć technicznych i komputerowych, których cele wiążą się z rozwijaniem wiedzy, umiejętności oraz postaw uczniów w młodszym wieku szkolnym. -Student projektuje zajęcia oraz materiały dydaktyczne w sposób zakładający powiązanie treści edukacji technicznej i komputerowej z treściami innych edukacji wskazanych w podstawie programowej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE -Student wykazuje starania w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych oraz podejmuje refleksję nad skutecznością zaprojektowanych zajęć. -Student rozumie potrzebę dokształcania się i doskonalenia umiejętności w trakcie realizowania zadań z zakresu metodyki prowadzenia zajęć technicznych i komputerowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.