Metodyka wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWN1-2GOR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem i celem przedmiotu jest opanowanie przez studenta treści z zakresu edukacji zdrowotnej, procesu nauczania ćwiczeń ruchowych w przedszkolu i szkole oraz systematyki ćwiczeń gimnastycznych i ogólnorozwojowych, poznania sposobów prowadzenia zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej, zabaw i gier w przedszkolu i szkole oraz zasad ich nauczania będące podstawą konstruowania wiedzy oraz rozwijania umiejętności i kompetencji społecznych. |
Skrócony opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek:Wydział Pedagogiki i Psychologii Nazwa kierunku studiów:Pedagogika |
Pełny opis: |
Poziom kształcenia:Studia pierwszego stopnia Profil studiów:Ogólnoakademicki, Forma studiów:Niestacjonarne Kod przedmiotu: 0800-PIWN1-2GOR Język przedmiotu:polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy , M_5 Rok studiów /semestr:II/ 4 27 godz.- wykład 9 godz., ćwiczenia 18 godz. Wymagania wstępne: ogólna wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, podstawy pedagogiki, dydaktyka ogólnej. 4punkty ECTS. Metody dydaktyczne:Wykład, ćwiczeniowa, dyskusja, obserwacji, problemowe. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 4x2godz. +1godz.= 9godz., udział w ćwiczeniach: 9x2godz. = 18godz., przygotowanie się do zajęć – 30 godzin, przygotowanie do kolokwium i zaliczenia – 12 godzin, opracowanie scenariuszy zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej i zajęć ruchowych– 30 godzin, udział w konsultacjach – 2 godzin |
Literatura: |
Anatomia człowieka red. W. Sylwanowicz, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, W-wa 2000 D.Bąk- Gry i zabawy w szkole dla dzieci od 6 do10lat, PPiW, W-wa 2002 Biblioteczka reformy – O wychowaniu fizycznym, MEN, W-wa 2000 J.Bielski –Życie jest ruchem, Agencja Promo-Lider W-wa 1996 J.Bielski-Intensyfikacja zajęć wychowania fizycznego 1985 J.Bielski-Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego: podręcznik dla nauczycieli wychowania fizycznego i studentów studiów pedagogicznych , 2005 M.Bronikowski, R. Muszkieta- Zabawy i gry ruchowe w kształceniu zintegrowanym, Pracownia Wydawnicza „HELVETICA”, Poznań 2002 M. Bronikowski, R. Ślebioda, M. Bronikowska, M. Janowska- Wychowanie Fizyczne Poprzez Zabawy i Gry Ruchowe, AWF Poznań, Poznań 2007 K. Dutkiewicz, T.Konieczny – Wychowanie fizyczne w edukacji klas młodszych, Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych, W-wa 2001 Gil de Bernabe Ortego- Atlas anatomii, 1991 M.J. Kołodziejowie – Wybrane lekcje wychowania fizycznego w nauczaniu początkowym, Rzeszów 1998 L.Lachowicz-Metodyka wychowania fizycznego część I i II, AWF Gdańsk 1995 Metodyka wychowania fizycznego, red. T. Maszczak,skrypt AWF Warszawa, W-wa 1997 Metodyka wychowania fizycznego w zreformowanej szkole red. M. Bronikowski M.Mielniczuk, T.Staniszewski – Stare i nowe gry drużynowe, AWF W-wa 1999 S.Owczarek- Atlas ćwiczeń korekcyjnych , WSiP, W-wa 1998 S.Owczarek- Gimnastyka przedszkolaka, 2001 S.Owczarek- Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, 2006 J. Talaga –A-Z sprawności fizycznej, atlas ćwiczeń, Oficyna Ypsylon, W-wa 1998 J. Tatarczuk- Metodyka wychowania fizycznego, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2004 R. Trześniowski-Zabawy i gry ruchowe, WSiP, W-wa 1995 K.Wlaźnik-Wychowanie fizyczne w przedszkolu: przewodnik metodyczny dla nauczyciela, 1999 K.Wlaźnik- Zabawy i gry ruchowe dla dzieci w wieku 6-10 lat: przewodnik metodyczny dla nauczyciela, 2002 Wójtowicz S- Zarys anatomii i fizjologii człowieka 2004 |
Efekty uczenia się: |
1. Student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych dla wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej zadań, normach, procedurach stosowanych w wymienionych obszarach działalności pedagogicznej K_W16 2. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań K_U10 3. Student potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie K_U11 4. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia K_K01 5. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne w zakresie wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.