Pedagogika przedszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWN1-2PPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika przedszkolna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest przedstawienie wiedzy odnoszącej się do pedagogiki przedszkolnej jako subdyscypliny pedagogiki i jej dorobku badawczego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotu pozwala na zapoznanie z organizacją opieki, wychowania i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym, z interpretacją paradygmatów oraz wynikających z nich konsekwencji dla praktyki edukacyjnej, a także scharakteryzowanie kompetencji niezbędnych do realizacji zadań wynikających z roli nauczyciela pracującego w przedszkolu, prowadzenie analiz dotyczących współdziałania z rodzicami i najbliższym środowiskiem, strategii konstruowania wiedzy dzieci, rozwijania ich kompetencji oraz analiza podstawowych dokumentów opisujących pracę nauczyciela. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy - M_7 dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna Rok studiów/semestr: II/4 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): przedmiot 1 i 2 (do wyboru) Liczba godzin: 10h (w) Metody dydaktyczne: wykłady, konsultacje Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 5 x 2h = 10h opracowywanie zalecanych lektur - 30h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h przygotowanie analiz zagadnień edukacyjnych – 20h przegląd internetowych portali edukacyjnych - 6h przygotowanie do zaliczenia/egzaminu – 15/15 = 30h Egzamin – 2h Wskaźniki ilościowe: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 14h; ECTS-0.56 - o charakterze praktycznym - 86h; ECTS-3.44 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Karbowniczek J., Kwaśniewska, M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011. Parczewska T. (red.), Przestrzenie dziecka i dzieciństwa. Wielość perspektyw i znaczeń, Lublin 2015. Pujer K. (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Wybrane problemy, Wrocław 2016. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006. Obowiązująca Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego Literatura uzupełniająca: Falkiewicz – Szult, M., Przemoc symboliczna w przedszkolu, Kraków 2006. Lubowiecka, J., Suświłło, M., Wybrane problemy wczesnej edukacji, cz. I. Adaptacja w przedszkolu, Olsztyn 1997. |
Efekty uczenia się: |
1 Zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych - K_01 2. Ma elementarną, uporządkowana wiedzę na temat pedagogiki przedszkolnej jako subdyscypliny pedagogiki, obejmującą terminologię i teorię - K_W13 3. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej w celu zanalizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań - K_U02 4. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii - K_U04 5. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej - K_K04 6. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własna i cudza pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki - K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny na platformie Blackboard: forma pytań - prawda/fałsz, pytanie na odpowiedź, wiele odpowiedzi, wielokrotny wybór, krótka odpowiedź, Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uczestniczenie w zajęciach (w kontakcie bezpośrednim, on-line) Zaliczenie egzaminu: Zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu (od 51% pkt. możliwych do uzyskania) Formy pomiaru/oceny pracy studenta: ocena w teście z zastosowaniem skali ocen od niedostateczny do bardzo dobry. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.