Edukacja matematyczna z metodyką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWN1-3EMM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja matematyczna z metodyką |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
Założenia (opisowo): | przed rozpoczęciem nauki student powinien posiadać: - wiedzę z matematyki na poziomie szkoły średniej, - wiedzę zakresu psychologii rozwojowej oraz pedagogiki wczesnoszkolnej - umiejętność interpretacji podstawowych mechanizmów uczenia się dziecka, jego potrzeb i możliwości -być zainteresowanym rozwijaniem swojego poziomu wiedzy i umiejętności oraz rozumieć potrzebę ciągłego doskonalenia swoich kompetencji w zakresie nauczania matematyki w klasach I-III szkoły podstawowej |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założeniem i celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta wiedzy o psychopedagogicznych podstawach edukacji matematycznej na poziomie klas młodszych, umiejętności projektowania procesu nabywania pojęć i umiejętności matematycznych przez uczniów klas I-III, ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowanych sposobów stymulowania aktywności poznawczej uczniów i wspierania indywidualnego rozwoju, oraz kompetencji społecznych związanych z pełnieniem roli organizatora procesu uczenia się dziecka w młodszym wieku szkolnym. |
Pełny opis: |
profil studiów - ogólnoakademicki forma studiów - niestacjonarne rodzaj przedmiotu -obowiązkowy M_5 dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, pedagogika rok studiów/semestr - III/5 wymagania wstępne - do realizacji treści wymagana jest sprawność w posługiwaniu się wiedzą i umiejętnościami z matematyki na poziomie szkoły średniej, podstawy wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej, dydaktyki ogólnej oraz pedagogiki wczesnoszkolnej. liczba godzin zajęć: 12 godzin wykładów+18 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia, konsultacje, warsztaty grupowe, dyskusje, metody aktywizujące punkty ECTS: 4 bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach –6x2 godz.=12 godz. udział w ćwiczeniach – 9x2 godz.=18 godz. przygotowanie do zajęć - 25 godz. udział w konsultacjach – 2 godz. realizacja zadań na ćwiczenia– 27 godz. przygotowanie do zaliczenia/egzaminu – 5godz./15 godz. udział w egzaminie – 2 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela 34 godziny, 1,5 pkt ECTS, o charakterze praktycznym 70 godzin, 3 pkt ECTS |
Literatura: |
Dąbrowski M., Pozwólmy dzieciom myśleć! O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, Warszawa 2009. Dąbrowski M., (Za) trudne, bo trzeba myśleć, Warszawa 2013. Dąbrowski M., Edukacja matematyczna bez matematyki (w) Klus-Stańska D. (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków 2014. Dudel B., Szada-Borzyszkowska J., Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne uczniów klas młodszych [w:] J. Uszyńska-Jarmoc, B. Dudel, M. Głoskowska-Sołdatow (red.) Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków-Białystok 2013. Dudel B., Stojanowska O., Jak wzbogacić kształcenie geometryczne uczniów klas I-III? O możliwościach wykorzystania otaczającego świata [w:] B. Dudel, M. Głoskowska-Sołdatow, A. Kienig (red.) Potrzeby edukacyjne ucznia w pedagogicznej perspektywie, Białystok 2012. Gruszczyk-Kolczyńska E.(red.) O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Warszawa 2012. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1994. Hanisz J., Matematyka w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2002. Kalinowska A., Pozwólmy dzieciom działać, Warszawa 2010. Kalinowska A. Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Kraków 2010. Kalinowska A., (red.) Wczesnoszkolna edukacja matematyczna – ograniczenia i ich przełamywanie, Olsztyn 2013. Kalinowska A., Poznawczy i kulturowy wymiar dezintegracji wczesnoszkolnych pojęć matematycznych (w) Klus-Stańska D. (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków 2014. Klus-Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004. Kopciewicz L., Matematyczka w ideologiach, ideologie w matematyce – badanie szkolnego funkcjonowania matematyki jako pola wytwarzania kultury, Forum Oświatowe 1(42) 2010. Nowak-Łojewska A., Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczyciela klas I-III.Warszawa 2015. Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolne, Opole 2011. Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii, Kraków 2008. Siwek H., Nauczanie czynnościowe matematyki, Warszawa 1998. Skura M., Dziecięce strategie rozwiązywania zadań matematycznych w przedszkolu i w pierwszych latach nauczania szkolnego, Warszawa 2008. Treliński G., Kształcenie matematyczne w systemie zintegrowanym w klasach I-III, Kielce 2004. Wojnowska M., Między przekazem a odkryciem. Twórcze sposoby na rozwiązywanie zadań matematycznych przez dzieci. Kraków 2007. |
Efekty uczenia się: |
1. Student rozumie znaczenie edukacji matematycznej na I etapie kształcenia oraz istotę i znaczenie czynnościowego nauczania matematyki w klasach I-III szkoły podstawowej (K_W09) 2. Student interpretuje sposoby organizacji zajęć dydaktycznych przy wprowadzaniu pojęć matematycznych i kształtowaniu umiejętności oraz rozwijaniu zainteresowań matematycznych uczniów klas młodszych (K_W16) 3. Student podczas projektowania zajęć dobiera metody nauczania uczenia się, formy organizacji pracy i środki dydaktyczne adekwatnie do podanych warunków ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowanych sposobów stymulowania aktywności poznawczej uczniów i wspierania ich indywidualnego rozwoju (K_U10) 4. Student posługuje się wiedzą merytoryczną stosownie do wymagań sytuacji dydaktycznej i przewidywanych potrzeb uczniów (K_U02) 5. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w pracach grupy projektującej zajęcia na podany temat oraz podejmuje dyskusje na tematy poruszane na zajęciach (K_K07 K_K08) 6. Student ma świadomość swojego poziomu wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich kompetencji w zakresie nauczania matematyki w klasach I-III szkoły podstawowej (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę. Zaliczenie przedmiotu: egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.