Edukacja społeczno-przyrodnicza z metodyką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWN1-3ESP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja społeczno-przyrodnicza z metodyką |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
Założenia (lista przedmiotów): | Podstawy pedagogiki 0800-S1-1YPPE |
Założenia (opisowo): | Wskazana wiedza z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz biologii i geografii (na poziomie szkoły średniej) |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest stworzenie warunków do zdobycia przez studentów wiedzy na temat sposobów rozwijania kompetencji społecznych i przyrodniczych dzieci w młodszym wieku szkolnym oraz umiejętności niezbędnych do planowania i prowadzenia zajęć z edukacji społecznej i przyrodniczej klasach I-III, a dotyczących: kształtowania poczucia przynależności społecznej; budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych i obywatelskich, rozwijania nawyków kulturalnych oraz rozwijania u dziecka umiejętności obserwacji i analizy zjawisk przyrodniczych; organizacji edukacji przyrodniczej w naturalnym środowisku; rozwijania kompetencji dziecka w zakresie rozumienia i poszanowania przyrody; edukacji ekologicznej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: Przedmiot specjalnościowy M_5 Dziedzina i dyscyplina: Nauki społeczne, pedagogika III rok / 5 semestr Wymagania wstępne: Wskazana wiedza z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz biologii i geografii (na poziomie szkoły średniej) Liczba godzin: wykład 8 godzin, ćwiczenia - 12 godzin Metody dydaktyczne: wykład, warsztaty grupowe, projekt, dyskusja, ćwiczenia, m. aktywizujące Punkty ECTS - 4 (1+3) Bilans nakładu pracy: udział w wykładach - 8 udział w zajęciach (ćwiczeniach, laboratoriach, lektoraty i in.) -12 przygotowanie do zajęć (ćwiczeniach, laboratoriach, l i in.)- 30 przygotowanie eseju/pracy pisemnej -10 przygotowanie do egzaminu- 37 egzamin - 2 udział w konsultacjach - 1 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 22 ( 2 ECTS) o charakterze praktycznym - 90 (3ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Sobierańska D. Świat przyrody zintegrowany, ale czy w szkole? [w:]red. D. Klus-Stańska, (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Impuls, 2014 Dziecko w szkolnej rzeczywistości Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej (red.) H. Sowińska(2011) Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań Głoskowska-Sołdatow M. (2005)Wybrane teoretyczne podejścia do edukacji środowiskowej [w:](red.) A. Cichocki, Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Trans Humana, Białystok Budniak, A(2010): Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym , Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków A. Budniak, (2009) Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych, Katowice Brown S. E., Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, K. E. Liber, Warszawa 2005. Budniak A., Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze, [w:] Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka, red. J. Kuźma, J. Morbitzer, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005, s. 416-420. Sawicki M.: Edukacja środowiskowa Metoda projektów i jej konteksty w szkolnej edukacji przyrodniczej i matematycznej, red. S. Dylak, Poznań 2012, s. 36-39. Literatura uzupełniająca Adamek I., Pawlak B. Doświadczanie poznawania świata przez dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kraków,2012 Komorowska-Zielony A., Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Gdańsk, 2008. Nauczanie przyrody: wybrane zagadnienia (red) E Arciszewska, St. Dylak, Warszawa 2005 Budniak A.,, Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych, Katowice 2009. Majcher I.: Zasób osobistej wiedzy przyrodniczej dzieci 9-letnich, Gdańsk, 2005. Łaciak B., Świat społeczny dziecka, 1998 Dziecko w świecie przyrody i nauki (red.) J. Solomon, St. Dylak, Toruń, 2005 Przyrodnicza edukacja przedszkolna wczesnoszkolna (pr. zb.), Warszawa, 2016. Praca z uczniem uzdolnionym geograficznie (praca zb.), Warszawa, 2014 Braun D., Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Kielce, 2002 Brown S. E., Robimy eksperymenty,Warszawa, 2005 Parczewska T., Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas 1-3, Lublin, 2005 Parczewska T. (2009) Edukacja ekologiczna w przedszkolu, , Lublin Dziecko w świecie przyrody i nauki (red.) J. Solomon, St. Dylak, Toruń 2005 Paśko I. Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkół podstawowych, Kraków, 2001 Garbula-Orzechowska J., Edukacja historyczna w klasach początkowych, Toruń, 2002 Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B., Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Poznań, 1995 Pytlak E., Waszkiewicz H., Miejsce edukacji przyrodniczej w kształceniu zintegrowanym [w]: Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki, (red.) M. Żytko, Warszawa, 2002 Garbula-Orzechowska J., Nabywanie kompetencji podmiotowych przez dzieci w toku rozwoju społecznego, [w:] Przedszkole i szkoła dla dziecka – podmiotowość wychowanka, (red.) D. Klus-Stańska |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: 1. Student wykazuje się uporządkowana wiedzą merytoryczną z różnych dyscyplin i metodyczną niezbędną do planowania działalności w obszarze edukacji społecznej i przyrodniczej K_W03 K_W05 K_W09 2. Student projektuje i planuje działania edukacyjne w obszarze kompetencji społecznych, obywatelskich i przyrodniczych oraz procedury ułatwiające dzieciom analizowanie i rozumienie podstawowych zjawisk i procesów społecznych i przyrodniczych K_U01 K_U02 K_U07 K_U09 K_U10 3. Student rozumie potrzebę dokształcania się i doskonalenia umiejętności w trakcie realizowania zadań z zakresu edukacji społecznej i przyrodniczej K_K04 K_K01 K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin, zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.