Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka kształcenia zintegrowanego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-PIWN1-3GGC
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka kształcenia zintegrowanego
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest: wprowadzenie studentów w problematykę kształcenia zintegrowanego na I etapie edukacyjnym; omówienie teoretycznych założeń koncepcji zintegrowanego nauczania w klasach 1-3; zapoznanie z możliwościami praktycznej realizacji metodycznych rozwiązań w ramach zintegrowanych jednostek tematycznych.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi problemami kształcenia zintegrowanego na I etapie edukacyjnym. Student zdobywa wiedzę na temat praktycznej realizacji założeń całościowego nauczania, zapoznaje się z koncepcją programową w klasach 1-3, identyfikuje i omawia działania nauczyciela oraz ucznia w procesie zintegrowanego nauczania. Określa związek strategii uczenia się dzieci w młodszym wieku szkolnym ze sposobem organizacji zajęć zintegrowanych. Nabywa kompetencje w zakresie planowania działań

nauczyciela i ucznia, z uwzględnieniem adekwatnych do potrzeb i możliwości dzieci metod i form. Nabywa umiejętność stosowania narzędzi pomiaru osiągnięć edukacyjnych uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz stosowania merytorycznych, metodycznych i organizacyjnych kryteriów oceny konstruowanych scenariuszy zajęć zintegrowanych.

Pełny opis:

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy - M_6

dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika

Rok studiów/semestr:III/6

Liczba godzin: 10 wykładów, 8 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne:wykład, warsztaty grupowe, metoda ćwiczeniowa, problemowa, metoda projektu, dyskusja, analiza tekstów

Punkty ECTS:2

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach - 18 godzin, przygotowanie się do zajęć - 10 godzin, przygotowanie do zaliczenia -10 godzin,

opracowanie scenariuszy zajęć zintegrowanych - 10 godzin, udział w konsultacjach – 7 godzin

Wskaźniki ilościowe:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 25 (1 ECTS)

o charakterze praktycznym - 30 (1 ECTS)

Literatura:

Adamek I. (red.,) Projektowanie i modelowanie edukacji zintegrowanej, Kraków 2002.

Adamek I. (red.), Nauczyciel i uczeń w edukacji zintegrowanej w klasach I-III, Kraków 2002.

Adamek I., Bałachowicz J., Pomiędzy dwiema edukacjami. Dziecko/uczeń wobec czasu zmiany, Łódź 2016.

Grochowalska M., Żmijewska E. (red.), Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej, Kraków 2010.

Klus-Stańska D. (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków, 2014.

Kopaczyńska I., Nowak-Łojewska A., Wymiary edukacji zintegrowanej, Kraków 2007.

Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów. Poznań 2000.

Sawiński J., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku, Warszawa 2014

Sowińska H., Misiorna E., Michalak R., Konteksty edukacji zintegrowanej. Poznań 2002.

Szlufik W., Banaszkiewicz T., Pękala A. (red.), Współczesne wyzwania wobec edukacji elementarnej. Częstochowa 2004.

Węglińska M., Jak przygotować się do zajęć zintegrowanych? Kraków 2002.

Żytko M. (red.), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki. Warszawa 2002. Włoch S. (red.), Wczesna edukacja dziecka-perspektywy i zagrożenia, Opole 2009.

Efekty uczenia się:

1. Student omawia podstawowe założenia oraz psychologiczno-pedagogiczne aspekty koncepcji kształcenia zintegrowanego dzieci w młodszym wieku szkolnym, określa cele i zadania kształcenia zintegrowanego, analizuje płaszczyzny integracji i ich teoretyczne i praktyczne odniesienia;

2. Student analizuje związek strategii uczenia się dzieci w młodszym wieku szkolnym ze sposobem organizacji zajęć w klasach I-III;

3. Student stosuje zasady organizacji zajęć zintegrowanych, dobiera metody i formy pracy z uczniem, adekwatnie do projektowanych sytuacji dydaktycznych ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowanych sposobów stymulowania aktywności poznawczej uczniów i wspierania ich indywidualnego rozwoju;

4. Student wykazuje się innowacyjnością i refleksyjnością w projektowaniu procesów edukacyjnych oraz form kontroli i oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów;

5.Student wykazuje się aktywnością i zaangażowaniem w przygotowywaniu się do zajęć oraz w trakcie zajęć, w pracy indywidualnej i grupowej

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym; zaliczenie ćwiczeń - na ocenę.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)