Metodyka kształcenia zintegrowanego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWN1-3GGC |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia zintegrowanego |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest: wprowadzenie studentów w problematykę kształcenia zintegrowanego na I etapie edukacyjnym; omówienie teoretycznych założeń koncepcji zintegrowanego nauczania w klasach 1-3; zapoznanie z możliwościami praktycznej realizacji metodycznych rozwiązań w ramach zintegrowanych jednostek tematycznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi problemami kształcenia zintegrowanego na I etapie edukacyjnym. Student zdobywa wiedzę na temat praktycznej realizacji założeń całościowego nauczania, zapoznaje się z koncepcją programową w klasach 1-3, identyfikuje i omawia działania nauczyciela oraz ucznia w procesie zintegrowanego nauczania. Określa związek strategii uczenia się dzieci w młodszym wieku szkolnym ze sposobem organizacji zajęć zintegrowanych. Nabywa kompetencje w zakresie planowania działań nauczyciela i ucznia, z uwzględnieniem adekwatnych do potrzeb i możliwości dzieci metod i form. Nabywa umiejętność stosowania narzędzi pomiaru osiągnięć edukacyjnych uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz stosowania merytorycznych, metodycznych i organizacyjnych kryteriów oceny konstruowanych scenariuszy zajęć zintegrowanych. |
Pełny opis: |
Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy - M_6 dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika Rok studiów/semestr:III/6 Liczba godzin: 10 wykładów, 8 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne:wykład, warsztaty grupowe, metoda ćwiczeniowa, problemowa, metoda projektu, dyskusja, analiza tekstów Punkty ECTS:2 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach - 18 godzin, przygotowanie się do zajęć - 10 godzin, przygotowanie do zaliczenia -10 godzin, opracowanie scenariuszy zajęć zintegrowanych - 10 godzin, udział w konsultacjach – 7 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 25 (1 ECTS) o charakterze praktycznym - 30 (1 ECTS) |
Literatura: |
Adamek I. (red.,) Projektowanie i modelowanie edukacji zintegrowanej, Kraków 2002. Adamek I. (red.), Nauczyciel i uczeń w edukacji zintegrowanej w klasach I-III, Kraków 2002. Adamek I., Bałachowicz J., Pomiędzy dwiema edukacjami. Dziecko/uczeń wobec czasu zmiany, Łódź 2016. Grochowalska M., Żmijewska E. (red.), Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej, Kraków 2010. Klus-Stańska D. (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków, 2014. Kopaczyńska I., Nowak-Łojewska A., Wymiary edukacji zintegrowanej, Kraków 2007. Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów. Poznań 2000. Sawiński J., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku, Warszawa 2014 Sowińska H., Misiorna E., Michalak R., Konteksty edukacji zintegrowanej. Poznań 2002. Szlufik W., Banaszkiewicz T., Pękala A. (red.), Współczesne wyzwania wobec edukacji elementarnej. Częstochowa 2004. Węglińska M., Jak przygotować się do zajęć zintegrowanych? Kraków 2002. Żytko M. (red.), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki. Warszawa 2002. Włoch S. (red.), Wczesna edukacja dziecka-perspektywy i zagrożenia, Opole 2009. |
Efekty uczenia się: |
1. Student omawia podstawowe założenia oraz psychologiczno-pedagogiczne aspekty koncepcji kształcenia zintegrowanego dzieci w młodszym wieku szkolnym, określa cele i zadania kształcenia zintegrowanego, analizuje płaszczyzny integracji i ich teoretyczne i praktyczne odniesienia; 2. Student analizuje związek strategii uczenia się dzieci w młodszym wieku szkolnym ze sposobem organizacji zajęć w klasach I-III; 3. Student stosuje zasady organizacji zajęć zintegrowanych, dobiera metody i formy pracy z uczniem, adekwatnie do projektowanych sytuacji dydaktycznych ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowanych sposobów stymulowania aktywności poznawczej uczniów i wspierania ich indywidualnego rozwoju; 4. Student wykazuje się innowacyjnością i refleksyjnością w projektowaniu procesów edukacyjnych oraz form kontroli i oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów; 5.Student wykazuje się aktywnością i zaangażowaniem w przygotowywaniu się do zajęć oraz w trakcie zajęć, w pracy indywidualnej i grupowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym; zaliczenie ćwiczeń - na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.