Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWN1-3GIM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-N1-1YDYD |
Założenia (opisowo): | Założeniem i celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta wiedzy o podstawach organizacji pracy opiekuńczo - wychowawczej w przedszkolu i klasach I - III szkoły podstawowej, ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowanych sposobów organizowania zespołu dziecięcego i współpracy z rodzicami dziecka w sferze wychowawczej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo – wychowawczej. Regulacje prawne. Zapoznanie z problematyką pracy opiekuńczo – wychowawczej w przedszkolu i szkole podstawowej. Wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności dotyczące planowania pracy opiekuńczo – wychowawczej. Wyposażanie w kompetencje rozpoznawania i organizowania prac opiekuńczych w przedszkolu i szkole. Organizowanie współpracy z rodzicami. |
Pełny opis: |
Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Niestacjonarne Kod przedmiotu 0800-PIWN1-3GIM Język przedmiotu polski Rodzaj przedmiotu Przedmiot obowiązkowy M_5 Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki społeczne, pedagogika Rok studiów /semestr III/5 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Wskazana wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, teorii wychowania, dydaktyki ogólnej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 8 godzin wykładów punkty ECTS - 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach - 10 Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń/przedmiotu - 30/30 Przygotowanie prac 20 Zaliczenie ćwiczeń 2 Zaliczenie przedmiotu 2 Wskaźniki ilościowe: wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 22godz. - 1pkt., o charakterze praktycznym - 80 godz. - 3pkt. |
Literatura: |
Dembo M. (1999) Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa: WSiP Kamińska-Juckiewicz M.: Teoretyczne i praktyczne problemy wychowania opiekuńczego w szkole. Nowa Szkoła 2/2010, s. 21-28. Galant J.: Praca wychowawcza w klasach I-III. Warszawa 1989. Kruszko, K.: Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS 2010. Łobocki M.: Teoria wychowania w zarysie. Kraków 2005. Opieka-wychowanie-kształcenie. Moduły edukacyjne. Red. W. Woronowicz, D. Apanel, Kraków 2010. Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Red. M. Biedroń, M. Prokosz, Toruń 2001. Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3, Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Red. J. Strelau, Gdańsk 2000. Whalley M. (2008) Jak włączyć rodziców do nauki dzieci, Warszawa: WSiP |
Efekty uczenia się: |
Student omawia miejsce pracy opiekuńczo – wychowawczej w strukturze organizacyjnej przedszkola i szkoły K_W10 Student planuje działania opiekuńczo – wychowawcze z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym K_U02, K_U03 Student wykorzystuje zabawy przeciwdziałające agresji w pracy opiekuńczo – wychowawczej w przedszkolu i szkole K_K03 Student wykazuje się aktywnością w przygotowaniu i uczestnictwie w zajęciach K_K07 Student projektuje działania z zakresu pracy opiekuńczo – wychowawczej w przedszkolu i klasach I – III szkoły podstawowej. K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady, ćwiczenia, konsultacje, warsztaty metodyczne, przygotowanie planów pracy opiekuńczo – wychowawczej Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.