Diagnoza i wspieranie rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWN1-3GOJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i wspieranie rozwoju dziecka |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu możliwości psychofizycznych dziecka, zaburzeń rozwojowych, specyficznych i niespecyficznych trudności w uczeniu się, metod i procedur diagnozy rozwoju dziecka oraz metod wspomagania rozwoju a także pracy terapeutycznej z uczniem wykazującym trudności w uczeniu się. Celem przedmiotu jest zapoznanie z zasadami diagnozy i postępowania pedagogiczno-terapeutycznego, rozwijanie umiejętności konstruowania i realizacji programów wspomagania rozwoju, programów terapeutycznych oraz organizacji zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, a także kształtowanie świadomości etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania dzieci w wieku przedszkolnym i kl. I-III. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z zasadami diagnozy, wspierania rozwoju i postępowania pedagogiczno-terapeutycznego, rozwijanie umiejętności konstruowania i realizacji programów wspomagania rozwoju, programów terapeutycznych oraz organizacji zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, a także kształtowanie świadomości etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania dzieci w wieku przedszkolnym i kl. I-III. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy - M_5 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna Rok studiów/semestr: III/5 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Psychologia rozwojowa, Psychopedagogiczne podstawy edukacji dziecka, Diagnostyka pedagogiczna Liczba godzin: 9 h (w), 18 h (ćw); Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, metoda ćwiczeniowa, studium przypadku, metoda projektu Punkty ECTS: 6.0; Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach - 9h udział w ćwiczeniach - 18h przygotowanie do ćwiczeń - 50h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h przygotowanie do kolokwium/ testu kontrolnego - 5h realizacja zajęć projektowych - 10h teczka prac - 15h prezentacje - 4h przygotowanie do zaliczenia - 10h zaliczenie - 1h przygotowanie do egzaminu - 24h Egzamin - 2h Wskaźniki ilościowe: -Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 32 h; ETCS - 1,3 -O charakterze praktycznym - 118 h; ECTS - 4,7 |
Literatura: |
Brzezińska A.I., Jabłoński S., Ziółkowska B. (2014) Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja 2(127)s. 37-52 Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2011) Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kienig A. (2012) O potrzebie indywidualizacji pracy z dzieckiem w okresie wczesnej edukacji (w:) Barbara Dudel, Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Anna Kienig (red.) Potrzeby edukacyjne ucznia w pedagogicznej perspektywie Kochan-Wójcik M. (2002) Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna. Wyd. CODN Włoch S., Włoch A. (2009) Diagnoza całościowa w edukacji |
Efekty uczenia się: |
Ma wiedzę o specyfice rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów kl. I –III szkoły podstawowej, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, także dzieci szczególnie uzdolnionych. Posiada uporządkowaną wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w przedszkolu i kl. I-III, uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami rozwoju - weryfikacja: ocena z egzaminu 2. Posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków - weryfikacja: ocena z ćwiczeń i ocena z egzaminu 3. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne związane z diagnozą i wspomaganiem rozwoju dziecka – weryfikacja: udział w wykładach i ćwiczeniach oraz przygotowanie się do egzaminu 4. Ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów kl. I-III- weryfikacja: aktywność na ćwiczeniach |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład konwersatoryjny, metoda ćwiczeniowa, studium przypadku, metoda projektu Formy zaliczenia przedmiotu; egzamin, zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.