Metodyka pracy w przedszkolu cz.2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWN1-3GOL2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy w przedszkolu cz.2 |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw pracy z dzieckiem w przedszkolu, umiejętność integracji różnych dziedzin wychowania przedszkolnego (umysłowego, społecznego, moralnego, emocjonalnego, technicznego, estetycznego, zdrowotnego i obywatelskiego). Wskazanie na globalny (integralny) charakter wychowania i edukacji przedszkolnej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z zasadami pracy z dzieckiem w przedszkolu w zakresie rozwoju poznawczego, społecznego i emocjonalnego zgodnie z podstawowymi kompetencjami kluczowymi przyjętymi w edukacji oraz integrowania treści edukacyjnych z innymi dziedzinami aktywności dziecka; przedstawienie treści związanych z metodami, zasadami i formami pracy nauczyciela z dziećmi w wieku przedszkolnym, organizowaniem przestrzeni sali przedszkolnej, stosowaniem pomocy dydaktycznych, planowaniem pracy dydaktyczno – wychowawczej, formułowaniem celów kształcenia, aktywizowaniem dzieci w projektowanych sytuacjach edukacyjnych, dostosowywaniem sposobów pracy i komunikowania się do stylów poznawczych dzieci, preferencji sensorycznych i rodzajów inteligencji wielorakich, tworzeniem sytuacji sprzyjających konstruowaniu wiedzy oraz rozwijaniu umiejętności i kompetencji społecznych dzieci. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy - M_5 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna Rok studiów/semestr: III/6 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Psychopedagogiczne podstawy edukacji dziecka, Pedagogika przedszkolna Liczba godzin: 11 h (w), 16 h (ćw); Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, metoda ćwiczeniowa, metoda projektu Punkty ECTS: 5.0; Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 11h udział w ćwiczeniach - 16h przygotowanie do ćwiczeń - 30h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 5h przygotowanie do kolokwium/ testu kontrolnego - 5h realizacja zajęć projektowych - 15h teczka prac – 5 h przygotowanie do zaliczenia – 5h zaliczenie - 1h przygotowanie do egzaminu - 30h egzamin - 2h Wskaźniki ilościowe: -Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35h; ETCS – 1,4 -O charakterze praktycznym - 36 h; ECTS – 1,4 |
Literatura: |
Literatura podstawowa Adamek I., Zbróg Z., (red.) Wczesna edukacja wobec wyzwań współczesności, Kraków 2011. Dryjas K., Jas M., Wspomaganie przedszkoli w rozwijaniu u dzieci kompetencji kluczowych, ORE, Warszawa 2017 Filipiak, E., Z Wygotskim i Brunerem w tle: Słownik pojęć kluczowych, Bydgoszcz 2011. Jaszczyszyn E., Szada-Borzyszkowska J., (red.) Edukacja dziecka – mity i fakty, Białystok 2010. Jaszczyszyn, E., Partycypacja w edukacji formalnej – perspektywa nauczyciela w roli rodzica, [w:] Pomiędzy dwiema edukacjami – nauczyciel wczesnej edukacji wobec czasu zmiany, Irena Adamek, Barbara Olszewska (red.), T. 1, Łódź 2014. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011. Lubowiecka, J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa, 2000. Muchacka, B. Stymulowanie aktywności poznawczej dzieci w przedszkolu, Kraków 1999. Sachajska, E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1984. Literatura uzupełniająca: Bochno, E., Sytuacje naturalne i inspirowane w pracy z dziećmi. Wychowanie w Przedszkolu 1999, nr 5. Kopik, A., Zatorska, M., Wielointeligentne odkrywania świata w przedszkolu. Program Wychowania w Przedszkolu, Kielce 2011. Lelonek M., (red.) Dziecko sześcioletnie i jego rozwój, Pabianice 2013. Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego Programy wychowania w przedszkolu Czasopisma: Wychowanie w Przedszkolu, Przedszkolne ABC, Bliżej Przedszkola |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów - K_W09 -sposób weryfikacji: zaliczenie / egzamin 2.Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w obszarze wychowania przedszkolnego - K_W16 - sposób weryfikacji: zaliczenie /egzamin 3.Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z wychowaniem przedszkolnym - K_U09 - sposób weryfikacji: zaliczenie / egzamin |
Metody i kryteria oceniania: |
Metodyka pracy w przedszkolu cz. 1 i Metodyka pracy w przedszkolu cz. 2 (treści wykładów i ćwiczeń). Egzamin pisemny na platformie Blackboard: forma pytań - prawda/fałsz, pytanie na odpowiedź, wiele odpowiedzi, wielokrotny wybór, krótka odpowiedź, Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń (cz. 1 i cz. 2) oraz 98% obecność na wykładach (cz. 1 i cz. 2). Zaliczenie egzaminu: Zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu (od 51% pkt. możliwych do uzyskania) Formy pomiaru/oceny pracy studenta: ocena w teście z zastosowaniem skali ocen od niedostateczny do bardzo dobry. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.