Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWN1-3GON |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot poświęcony jest aspektom pracy z dziećmi na zajęciach w przedszkolu i w klasach 1-3. Studenci zapoznają się z rozwojem podstawowych umiejętności i zdolności muzycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Celem przedmiotu jest przygotowanie pedagoga, który będzie wyposażony w system wiedzy w zakresie nauczania muzyki, a także planowania pracy twórczej integrującej zajęcia muzyczne z innymi formami edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy M 7 Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne - Pedagogika Rok studiów: III rok, semestr 5 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 h wykłady, 8 h ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia, konsultacje Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie Punkty ECTS: 3 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: -Rodzaje aktywności: Liczba godzin: udział w wykładach 5x2h=10h udział w ćwiczeniach 4x2h=8h przygotowanie do ćwiczeń 15h przygotowanie do kolokwium/ testu kontrolnego 17h udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10h przygotowanie projektów działań z dziećmi 15h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 28 h, 1 pkt. ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 47 h, 2 pkt. ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Burowska Z., Współczesne systemy wychowania muzycznego • Burowska Z., Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole. WSiP 1980 • Dasiewicz, Kąpska, Rytmika w kl. I-III Literatura uzupełniająca: • Bury E., Podstawy techniki dyrygowania. PWM 1978 • Gloton R., Twórcza aktywność dziecka. WSiP 1985 • Komorowska M., Zaproszenie do muzyki. WSiP 1989 • Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka. WSiP 1991 • Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu. WSiP 1990 • Przychodzińska M., Płyty dla klas I-III • Przychodzińska M., Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje, współczesność • Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w kl. I-III. WSiP 1990 • Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne - idee, treści, kierunki rozwoju . WSiP 1989 • Przychodzińska-Kaciczak M., Muzyka i wychowanie. Nasza Księgarnia Warszawa 1979 • Smoleńska-Zielińska B., Przeżycie estetyczne muzyk. WSiP 1991 • Szuman, O sztuce i wychowaniu estetycznym • Wierszyłowski J., Psychologia muzyki. PWN Warszawa 1981 • E.Sobolewska, Rola edukacji muzycznej w klasie integracyjnej, Pro Pedagogia 2002, nr2. • E.Zwolińska (red.), Muzyka w nauczaniu zintegrowanym, Bydgoszcz 2002, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej • M.Januszewska-Warych , G.Grabowska, Edukacja muzyczna w zintegrowanym systemie pracy w klasach 1-3 szkoły podstawowej, Słupsk 2002, Wydawnictwo Uczelniane Pomorskiej Akademii Pedagogicznej. • R. Ławrowska, Uczeń nauczyciel w edukacji muzycznej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2003, s. 21-22. • J. Uszyńska-Jamroc, twórcza aktywność dziecka, Trans Humana, Białystok 2003, s. 53. • B. Podolska, Z muzyka w przedszkolu, WSIP, Warszawa 1987, s.12. • Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierz Wielkiego, Bydgoszcz 2005 Dasiewicz- Tobiasz A., Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa 197 • Dudzińska J. (red.), Wychowanie i nauczanie w przedszkolu, Warszawa 1983 • Folejewska R., Zarzycka I., Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym. Warszawa 2005 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: Student, który zaliczył przedmiot 1. Posiada wiedzę z zakresu podstawowych wiadomości muzycznych wprowadzanych w przedszkolu i w klasach I – III szkoły podstawowej 2. Zna metody nauczania piosenki 3. Posiada umiejętność metodycznego uczenia dzieci piosenek i podstawowych wiadomości muzycznych 4. Potrafi wykorzystać wiedzę na temat form wychowania muzycznego w praktyce 5. Rozumie potrzebę czynnego uprawiania muzyki 6. Rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie przygotowanej pracy pisemnej, obecności i aktywności na zajęciach oraz kolokwium - pytania otwarte. Może mieć jedną nieobecność nieusprawiedliwioną. Pozostałe muszą być usprawiedliwione lub odrobione z inną grupą. 51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu czy z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.