Pedagogika wczesnoszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWS1-2PWC |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika wczesnoszkolna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wskazana wiedza z zakresu: dydaktyki ogólnej, teorii wychowania, psychologii rozwojowej |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założeniem i celem przedmiotu jest opanowanie przez studenta wiedzy na temat pedagogiki wczesnoszkolnej jako subdyscypliny pedagogicznej oraz specyfiki pracy na pierwszym szczeblu edukacji, umiejętności interpretacji paradygmatów w pedagogice wczesnoszkolnej oraz wynikających z nich konsekwencji dla praktyki edukacyjnej w klasach I-III, a także kompetencji niezbędnych do realizacji zadań wynikających z roli nauczyciela. |
Pełny opis: |
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Kod przedmiotu 0800-PIWS1-2PWC Język przedmiotu: polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy M_5 Rok studiów/semestr II/4 Liczba godzin zajęć dydaktycznych: ogółem- 30 godzin (15 godzin wykładu + 15 godzin ćwiczeń) Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach - 15 godzin udział w ćwiczeniach - 15 godzin przygotowanie do zajęć - 30 godzin przygotowanie eseju/pracy pisemnej - 20 godzin udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2 godziny przygotowanie do egzaminu - 15 godzin egzamin - 2 godziny razem: 99 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 34 godziny - 1,5 pkt. ECTS - o charakterze praktycznym - 65 godzin - 2.5 pkt. ECTS |
Literatura: |
Adamek I. (red.), Nauczyciel i uczeń w edukacji zintegrowanej w klasach I-III, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2001. Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 1997. Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych: między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2009. Adamek I., Grochowalska M., Żmijewska E. (red.), Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2010. Klus- Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005. Klus – Stańska D., Szczepska- Pustkowska M.(red.). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. Pawlak B., Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych. Kraków 2003. Skrzetuska E. (red.), Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja- uzdolnienia- refleksja nauczyciela, Wyd UMCS, Lublin 2011. Sowińska H., Michalak R., Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2004. Uszyńska-Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M. (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. Impuls, Kraków 2013. Uszyńska - Jarmoc J., Cichocki A., Edukacja elementarna w teorii i praktyce. Trans Humana, Białystok 2012. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę na temat pedagogiki wczesnoszkolnej jako subdyscypliny pedagogicznej – jej celów, zadań i funkcji. Student posiada wiedzę na temat nowych koncepcji i paradygmatów w pedagogice wczesnoszkolnej oraz wynikających z nich konsekwencji dla praktyki edukacyjnej na poziomie klas I-III szkoły podstawowej. Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na tematy związane z wczesną edukacją dziecka. Student potrafi analizować, interpretować oraz projektować strategie działań pedagogicznych z uwzględnieniem specyfiki pierwszego szczebla edukacyjnego. Student wykazuje się aktywnością i zaangażowaniem w przygotowywaniu się do zajęć oraz w trakcie zajęć, w pracy indywidualnej i grupowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń ustne na ocenę. Student podpisem potwierdza znajomość uzyskanej oceny. Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny (część testowa i część z pytaniami otwartymi). Pozytywna ocena z egzaminu po uzyskaniu 51% możliwych punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.