Efektywne studiowanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-S1-2XICA |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Efektywne studiowanie |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Realizacja tego przedmiotu opiera się na wiedzy, umiejętnościach, kompetencjach oraz doświadczeniach dotyczących uczenia się. |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu rozumienia procesu studiowania, jego komponentów oraz uwarunkowań. Realizacja przedmiotu dotyczy analizy definicji procesu studiowania, działań podejmowanych w zakresie procesu. Obejmuje poszukiwanie komponentów (metod, środków, form organizacji) oraz uwarunkowań, które sprzyjają optymalnej efektywności procesu studiowania. Realizacja przedmiotu w ramach ćwiczeń będzie okazją do refleksji nad własnym procesem studiowania i drogą poszukiwania optymalnych rozwiązań prowadzących do osiągania najwyższych efektów. |
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki Studia stacjonarne I stopnia Przedmiot do wyboru Pedagogika Rok studiów II/sem.III Liczba godz.: 15 godz. wykładów i 15 godz. ćwiczeń Podstawą realizowania treści są wiadomości, umiejętności i kompetencje studentów zdobyte na zajęciach z przedmiotów: pedagogika ogólna, dydaktyka ogólna, psychologia ogólna. Punkty ECTS - 2 metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, rozmowa, praca z tekstem, obserwacja, portfolio Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach - 15 godz. Udział w ćwiczeniach - 15 godz. Przygotowanie portfolio - 10 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 20 godz. wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związane z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30h -1 ECTS o charakterze praktycznym: 30h - 1 ECTS |
Literatura: |
Bereźnicki F., Zagadnienia dydaktyki szkoły wyższej, Szczecin 2009. Ciechanowska D., Studiowanie dla społeczeństwa wiedzy, Toruń 2003. Półturzycki J., Jak studiować zaocznie. Poradnik metodyczny, Płock 2001. Rodek V. Stan i uwarunkowania autoedukacji studentów, Katowice 2014. Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Kraków 2013. Wróblewska W., Autoedukacja studentów w uniwersytecie-ujęcie z perspektywy podmiotu, Białystok 2009. Wróblewska W., Proces studiowania w świetle badań indywidualnych przypadków, w: Grzesiak J. (red.), Wartości i wartościowanie w procesach edukacyjnych, Kalisz-Konin 2017. Wróblewska W., Proces studiowania - motywy, satysfakcja, efektywność w świetle wypowiedzi indywidualnych, w: Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie, Toruń 2019. |
Efekty uczenia się: |
Student - zna istotę studiowania, komponenty procesu studiowania oraz jego uwarunkowania (test dydaktyczny,rozmowa, dyskusja) - potrafi dokonać analizy własnego procesu studiowania, stworzyć portfolio składające się z badania własnego procesu studiowania (portfolio, rozmowa) - posiada kompetencje do regulowania swoim procesem studiowania (rozmowa) |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład konwersatoryjny badanie w działaniu tworzenie portfolio analiza, refleksja rozmowa, dyskusja praca z tekstem |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.