Podstawy metodologii nauk społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-S1-2YGJH |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy metodologii nauk społecznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawami metodologii badań w naukach społecznych . Wyposażenie studenta w elementarną wiedzę w zakresie: • miejsca pedagogiki w systemie nauk oraz jej powiązaniami z innymi dyscyplinami; • podstawowych paradygmatów w metodologii nauk społecznych – pozytywistycznym i humanistycznym; • wykorzystywania teorii w paradygmacie pozytywistycznym; • projektowania i prowadzenia badań w pedagogice • wykorzystania metod statystycznych w badaniach społecznych. kształtowanie umiejętności studentów w zakresie: • przygotowania własnego projektu badawczego oraz krytycznej oceny innych projektów; • przygotowania prostego narzędzia badawczego; • analizy i interpretacji rozkładu zmiennych jakościowych lub ilościowych na podstawie wskaźników struktury oraz ich graficznego obrazu; • formułowania wniosków dla praktyki, postulatów i kierunków dalszych badań na podstawie materiału empirycznego; • posługiwania się przypisami bibliograficznymi. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: studia pierwszego stopnia Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: II rok, sem. IV Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów: podstawy pedagogiki, dydaktyka ogólna, psychologia ogólna, pedagogika społeczna Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: 1. Znajomość podstawowej terminologii stosowanej w pedagogice ogólnej, dydaktyce i pedagogice społecznej. 2. Elementarna wiedza o nauce i jej funkcjach. 3. Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., ćwiczenia - 15 godz. Metody dydaktyczne – prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, dyskusja, praca w grupach Punkty ECTS:2 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach i ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz. przygotowanie do zaliczenia wykładu: 8 godz. Udział w konsultacjach - 2 Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz. o charakterze praktycznym: 60 godz. (2 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010. Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010. Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000. Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, 2006. Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010. Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak” Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004. Cohen L., Manion L., Research Methods in Education, London-New York, Routledge, 1996. Ostrowska U., Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, „Impuls”, Kraków 2000. Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa 1971. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008. |
Efekty uczenia się: |
Student: - ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (K_WO2); - ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody (K_W12; - posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wynik i (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań (K_U05; - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań (K_U10); - jest świadomy etycznego wymiaru w badaniach naukowych (K_K06); - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (K_K08). |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: wykład - zaliczenie pisemne na ocenę; ćwiczenia - zaliczenie na ocenę na podstawie: aktywność podczas ćwiczeń, ocena pracy zespołowej, ocena koleżeńska. 51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia ćwiczeń i wykładu jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej. 50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.