Kierunki wychowania w pedagogice XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-S2-1YKWP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Kierunki wychowania w pedagogice XX wieku |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Założeniem i celem przedmiotu jest przedstawienie treści związanych ze współczesnymi teoriami i nurtami wychowania oraz wybranymi ideologiami wychowania XX wieku. Teorie te są podstawą konstruowania wiedzy dotyczącej studiowanej problematyki, a także podstawą rozwijania umiejętności i kompetencji społecznych. |
Pełny opis: |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. wykłady - 15 godz. ćwiczenia -15 godz. Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach 15h, udział w ćwiczeniach 15h, udział w konsultacjach 5h, przygotowanie do ćwiczeń 30 h, opracowanie scenariuszy warsztatów 5h, realizacja zadań projektowych 8h, praca własna 20h, przygotowanie do zaliczenia 10h, zaliczenie 2h Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 42 godz. (2 pkt. ECTS), o charakterze praktycznym - 80 godz. (3 pkt. ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: L. Chmaj, Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa 1963. Filozofia wychowania w praktyce pedagogicznej, red. A. Szudra-Barszcz, S. Sztobryn, Lublin 2012. G. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. B. Matyjas, Z. Ratajek, E. Trafiałek, Orientacje i kierunki w pedagogice współczesnej. Zarys problematyki, Kielce 1997. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, Warszawa 1996, t. 1; red. Cz. Kupisiewicz, Warszawa 2000, t. 2. Perspektywy i kierunki rozwoju pedagogiki, red. J. Gnitecki, S. Pałka, Kraków 1999. B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2005. S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce 1998. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1998, t. III, księga 1-2. Literatura uzupełniająca: J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania, Wiek XIX i XX, Kraków 2005, t. 2. Eksperymenty pedagogiczne w Polsce w latach 1900-1939, oprac. W. Dzierzbicka, St. Dobrowolski, Wrocław 1963. S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Lwów 1939. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, Warszawa 1968, t. 2. E. Key, Stulecie dziecka, Warszawa 1928 (wznowienie 2005). E. J. Kryńska, S. W. Mauersberg, Indoktrynacja młodzieży szkolnej w Polsce w latach 1945-1956, Białystok 2003. St. Łempicki, Polskie tradycje wychowawcze, Warszawa 1936. Nauczyciel wobec problemów globalnego nastolatka, red. K. Stępień, B. Kiereś, Lublin 2012. B. Nawroczyński, Współczesne prądy pedagogiczne, Warszawa 1947. W. Okoń, Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Pedagogika i edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności, Materiały z III Ogólnopolskiego Zjazdu Oświatowego, red. J. Gnitecki, J. Rutkowiak, Warszawa 1999. J. Sobczak, „Nowe wychowanie” w polskiej pedagogice okresu Drugiej Rzeczypospolitej (1918-1939), Bydgoszcz 1998. J. Sobczak, Recepcja idei „nowego wychowania” w polskiej pedagogice okresu między wojnami, Bydgoszcz 1978, cz. 1. K. Sośnicki, Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa 1967. B. Suchodolski, Wychowanie mimo wszystko, Warszawa 1990. W. A. Suchomliński, Oddaję serce dzieciom, Warszawa 1978. J. Tarnowski, Jak wychowywać?, Warszawa 1993. ks. E. Walewander, O duszy nauczycielstwa – przed stu laty i dziś, Toruń 2012. L. Witkowski, Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1997. Wychowanie a polityka. Mity i stereotypy w polskiej myśli społecznej XX wieku, red. W. Wojdyła, Toruń 1999. |
Efekty uczenia się: |
1. Student posiada wiedzę dotyczącą kształtowania się prądów i kierunków w polskiej pedagogice oraz wybranych ideologii wychowania XX wieku. Zna podstawową terminologię dotyczącą doktryn i prądów pedagogicznych. K_W01, K_W03 2. Posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat teorii i nurtów wychowania na przestrzeni dziejów oraz interpretowania ich z punktu widzenia współczesnych problemów edukacyjnych. Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. K_U01, K_U05 3. Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju indywidualnego i zawodowego. K_K03 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.