Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-S2-2XLOG
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Logika
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zajęcia prowadzone są przy założeniu, że słuchacze zdali egzamin maturalny.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć są problemy logiczne komunikacji językowej, podstawowe zagadnienia konceptualizacji i definiowania oraz rodzaje rozumowań i zasady ich poprawności. Zwraca się uwagę na kwestie przydatne w pracy pedagogicznej.

Pełny opis:

Logika zrodziła się w starożytnej Grecji. Była odpowiedzią na problemy, jakie pojawiły się w związku z dążeniem do racjonalnej wiedzy. Dalszy jej rozwój stymulowany był nie tylko przez problemy filozoficzne, ale metodologiczne nauki.

Zajęcia uczą teoretycznego i praktycznego wykorzystania wiedzy semiotycznej i logiczne w praktyce komunikacji społecznej oraz w rozwoju nauki.

Rozważane są kwestie semiotyczne, problemy metodologiczne tworzenia pojęć i definiowania oraz logika klasyczna.

Literatura:

Trzęsicki, K. Semiotyka i logika dla kognitywistów, UwB 2016

Efekty uczenia się:

Student powinien znać i umieć praktycznie wykorzystać:

1. podstawową wiedzę semiotyczna

2. wiedzę o języku i komunikacji społecznej,

3. wiedzę o konceptualizacji i definiowaniu (rodzaje pojęć, rodzaje definicji, typowe błędy definiowania)

4. podstawowe pojęcia logiki (prawdziwość, poprawność rozumowania, rodzaje rozumowań, wartość poznawcza rozumowań, błędy w rozumowaniach)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z wykładu zależy od aktywnego udziału w zajęciach oraz przygotowania pisemnego eseju.

Ocena z ćwiczeń jest określona na podstawie czynnego udziału w zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)