Andragogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SN1-2AND |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Andragogika |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | 1. Przekazanie wiedzy na temat intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości i podkreślenie wagi przeszłych dokonań i obecnej sytuacji życiowej w kształtowaniu przyszłości. 2. Określenie instytucjonalnego i metodycznego wymiaru wspomagania rozwoju człowieka dorosłego. 3. Poznanie problemów późnej dorosłości i implikacji społecznych wynikających ze starzenia się populacji. 4. Uświadomienie odpowiedzialności w kształtowaniu własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych. |
Skrócony opis: |
Przedstawienie zagadnień stanowiących przedmiot zainteresowań Andragogiki - człowiek dorosły, jego rozwój, proces oświatowo-wychowawczy. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy (moduł podstawowy) Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne Rok studiów/semestr - rok 2 stopień 1, semestr III Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej, podstawowych problemów społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład 8 godziny, ćwiczenia 7 godzin Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje Punkty ECTS - 4 Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach i ćwiczeniach 25h - 1 pkt. ECTS; konsultacje 25h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie do egzaminu 50h - 2 pkt. ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie) - 50h - 2 pkt. ECTS b) o charakterze praktycznym - 50h - 2 pkt. ECTS |
Literatura: |
1. Aleksander T.: Kształcenie ustawiczne, (w:) Pedagogika społeczna. Warszawa 1993 s.295-318 2. Aleksander T.: Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009 3. Czerniawska O.: Edukacja osób ,,Trzeciego Wieku” (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.213-236 4. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128. 5. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009. 6. Halicka M., Halicki J.: Integracja społeczna i aktywność ludzi starych, (w:) Polska starość. Gdańsk 2002 s.189-218. 7. Halicki J.: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Białystok 2000 8. Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213. 9. Halicki J.: Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012 10. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18 11. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005, s.120-142 12. Kruszewski K.: Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:) Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych [Red.] T.Wujek. Warszawa 1992, s.228-259. 13. Lengrand P.: Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995 14. Malewski M.: Andragogika i jej metodologiczne dylematy (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, s.391-430 15. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010. 16. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) Edukacja alternatywna. [Red.] J. Piekarski, B. Śliwerski,. Kraków 2000, s.132-143. 17. Nowak J., Cieślak A.: Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa 1973 s.28-58 18. Oleś P.K.: Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011 19. Pachociński R.: Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48 20. Pietrasiński Z.: Rozwój dorosłych, w: Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.13-35 21. Rembowski J.: Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. Warszawa 1984 s.45-80 22. Skrzypczak J.: Proces kształcenia człowieka dorosłego (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.270-307 23. Turner J.S., Helms D.B.: Rozwój człowieka. Warszawa 1999 s.37-74 24. Urbańczyk F.: Problemy oświaty dorosłych. Warszawa 1973 s.8-27 25. Wroczyński R.: Edukacja permanentna. Warszawa 1973 |
Efekty uczenia się: |
K_W01: Zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym. K_U07: Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań. K_K03: Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga. K_K05: Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z egzaminu (test) obejmującego treści wykładów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie ćwiczeń (minimum oceny 3,0). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.