Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-SN1-2AND
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Andragogika
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

1. Przekazanie wiedzy na temat intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości i podkreślenie wagi przeszłych

dokonań i obecnej sytuacji życiowej w kształtowaniu przyszłości.

2. Określenie instytucjonalnego i metodycznego wymiaru wspomagania rozwoju człowieka dorosłego.

3. Poznanie problemów późnej dorosłości i implikacji społecznych wynikających ze starzenia się populacji.

4. Uświadomienie odpowiedzialności w kształtowaniu własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych.

Skrócony opis:

Przedstawienie zagadnień stanowiących przedmiot zainteresowań Andragogiki - człowiek dorosły, jego rozwój, proces oświatowo-wychowawczy.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów - niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy (moduł podstawowy)

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne

Rok studiów/semestr - rok 2 stopień 1, semestr III

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii

ogólnej, psychologii rozwojowej, podstawowych problemów społecznych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład 8 godziny, ćwiczenia 7 godzin

Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje

Punkty ECTS - 4

Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach i ćwiczeniach 25h - 1 pkt. ECTS; konsultacje 25h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie do

egzaminu 50h - 2 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami

a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student

może przedyskutować nurtujące go kwestie) - 50h - 2 pkt. ECTS

b) o charakterze praktycznym - 50h - 2 pkt. ECTS

Literatura:

1. Aleksander T.: Kształcenie ustawiczne, (w:) Pedagogika społeczna. Warszawa 1993 s.295-318

2. Aleksander T.: Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009

3. Czerniawska O.: Edukacja osób ,,Trzeciego Wieku” (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.213-236

4. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128.

5. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009.

6. Halicka M., Halicki J.: Integracja społeczna i aktywność ludzi starych, (w:) Polska starość. Gdańsk 2002 s.189-218.

7. Halicki J.: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Białystok 2000

8. Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213.

9. Halicki J.: Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012

10. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18

11. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005, s.120-142

12. Kruszewski K.: Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:) Wprowadzenie do pedagogiki

dorosłych [Red.] T.Wujek. Warszawa 1992, s.228-259.

13. Lengrand P.: Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995

14. Malewski M.: Andragogika i jej metodologiczne dylematy (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, s.391-430

15. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010.

16. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) Edukacja alternatywna.

[Red.] J. Piekarski, B. Śliwerski,. Kraków 2000, s.132-143.

17. Nowak J., Cieślak A.: Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa 1973 s.28-58

18. Oleś P.K.: Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011

19. Pachociński R.: Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48

20. Pietrasiński Z.: Rozwój dorosłych, w: Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.13-35

21. Rembowski J.: Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. Warszawa 1984 s.45-80

22. Skrzypczak J.: Proces kształcenia człowieka dorosłego (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.270-307

23. Turner J.S., Helms D.B.: Rozwój człowieka. Warszawa 1999 s.37-74

24. Urbańczyk F.: Problemy oświaty dorosłych. Warszawa 1973 s.8-27

25. Wroczyński R.: Edukacja permanentna. Warszawa 1973

Efekty uczenia się:

K_W01: Zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie

rozszerzonym.

K_U07: Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych

oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań.

K_K03: Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma

pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy

pedagoga.

K_K05: Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki

zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje

optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z egzaminu (test) obejmującego treści wykładów.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie ćwiczeń (minimum oceny 3,0).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)