Pedagogika pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SN1-2GPL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy o pracy socjalnej, jako profesjonalnym działaniu społecznym charakteryzującym się wartościami humanistycznymi i pedagogicznymi. Poszerzenie świadomości studenta w zakresie aspektów wychowawczych, które są nieodłącznym elementem zadań realizowanych przez pracownika socjalnego w ramach pracy socjalnej. Poznanie założeń wybranych psychologicznych koncepcji człowieka, rozwijanie wiedzy i umiejętności działań proaktywnych, twórczych, jako podstawy do planowania przez pracownika socjalnego zadań rozwojowych w relacji z podopiecznym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Studia pierwszego stopnia, niestacjonarne 2 rok studiów /semestr trzeci Profil ogólnoakademicki 8 godzin wykładów, 7 godzin ćwiczeń Punkty ECTS - 3 Przedmiot obowiązkowy Wymagania wstępne: podstawy socjologii, pedagogika społeczna Metody dydaktyczne: podające, dyskusja, warsztaty, prezentacje multimedialne, konsultacje indywidualne. Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 8 godzin, udział w ćwiczeniach: 7 godzin, udział w konsultacjach: 10 godzin, przygotowanie do ćwiczeń: 20 godzin, przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń:15 godzin, przygotowanie do kolokwium:15 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25h - 1 p. ECTS o charakterze praktycznym: 50h - 2 p. ECTS |
Literatura: |
Caselman T., Kimberly Hilli K., Praca terapeutyczna z rodzinami: kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny. Warszawa 2014. Cudowska A., Nierówności społeczne w globalizującym się świecie. Wybrane zagadnienia. W: K. Białobrzeska, S. Kawula (red.), Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń 2006. Cudowska A., Teoria służby społecznej w świecie globalnych nierówności. W: A. Krajewska (red.), Przemiany w kształceniu pedagogów. Olecko 2010. Erkert A., Zabawy dla odreagowania agresji. Kielce 2009. Fritz J., Fleming I., Zabawy na współpracę. Kielce 1999. Kantowicz E. Olubiński A., (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI w. Toruń 2003. Kromolicka B., Pedagogiczne aspekty pracy socjalnej. W: A. Kotlarska-Michalska, K. Piątek (red.), Praca socjalna – jej dyskursy, usytuowania, i profile. Toruń – Bydgoszcz 2013. Mikołajewicz W., Praca socjalna jako działanie wychowawcze. Katowice 1999. Murgatroyd S., Poradnictwo i pomoc. Poznań 2000. Olubiński A., Praca socjalna. Aspekty humanistyczne i pedagogiczne. Toruń 2004. Skałbania B., Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków 2009. Stańko-Kaczmarek M., Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej. Warszawa 2013. Stegemann T, Hitzeler M., Blotevogel M., Arteterapie dla dzieci i młodzieży: muzykoterapia, choreoterapia, terapia sztuką. Gdańsk 2015. Zalewski M., Wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym: program rewalidacji indywidualnej. Toruń 2011. |
Efekty uczenia się: |
Student: - ma wiedzę o działaniach edukacyjnych, opiekuńczo–wychowawczych, terapeutycznych, profilaktycznych w obrębie pracy socjalnej generujących zmiany struktur społecznych, - potrafi realizować założenia pracy socjalnej we współdziałaniu z jednostką, rodziną, grupą i społecznością lokalną z wykorzystaniem nowoczesnych technik pracy, - potrafi współpracować w grupie i przyjmować w niej różne role, - ma przekonanie o wadze profesjonalnego podejścia do swoich obowiązków; poszukuje optymalnych rozwiązań i postępuje zgodnie z zasadami etyki |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody podające, dyskusja, warsztaty, prezentacje multimedialne, konsultacje indywidualne. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Do uzyskania zaliczenia konieczna jest obecność studenta oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w sposób ciągły na podstawie obecności, pracy pisemnej oraz punktacji cząstkowej zgromadzonej przez studenta w trakcie realizacji zadań poprzez pracę indywidualną i zespołową. Do zaliczenia może być dopuszczony student, który był obecny na minimum 51% zajęć Do otrzymania przez studenta oceny pozytywnej z przedmiotu wymagane jest uzyskanie przez niego 51% punktów możliwych do zdobycia z ćwiczeń. Zaliczenie wykładów na podstawie kolokwium pisemnego (pytania mieszane - zamknięte i otwarte). Do uzyskania oceny pozytywnej niezbędne jest 51% punktów z kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.