Praca socjalna w instytucjach pomocy społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SN1-2GRE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna w instytucjach pomocy społecznej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do posługiwania się podstawowymi pojęciami w pracy socjalnej, a także ułatwienie zdobycia wiedzy na temat struktury pomocy społecznej w Polsce i zadań realizowanych w wybranych instytucjach pomocowych. W wyniku realizacji przedmiotu student powinien posiadać elementarną wiedzę o obowiązkach pracownika socjalnego zatrudnionego w instytucjach samorządowych i pozarządowych oraz umieć wskazać główne działania podejmowane na rzecz osób i rodzin korzystających z ich pomocy. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
15 godzin (wykłady), w tym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość |
Pełny opis: |
Rodzaj przedmiotu: MK_4 fakultatywny Liczba godzin: 15 godz. wykład, w tym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość Metody dydaktyczne: wykłady, konsultacje, praca w grupach, dyskusja, wykorzystanie narzędzi multimedialnych Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim - obecność na wykładach i ćwiczeniach – 15 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim - 10 godz. Razem: 25 h – 1 pkt ECTS Samodzielna praca studenta: - przygotowanie się do egzaminu zaliczającej przedmiot, wykonanie zadań do modułów na platformie – 25 h – 1 pkt ECTS |
Literatura: |
Frysztacki K., Piątek K. (red.), Wielowymiarowość pracy socjalnej. Toruń 2002. Golinowska S., Topińska I., Pomoc społeczna. Zmiana i warunki skutecznego działania, Warszawa 2002. Marzec–Holka (red.), Pomoc społeczna. Teoria i praktyka. Tom I i II. Bydgoszcz 2003. DuBois B., Miley K., Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, Warszawa 1996. Skidmore R., Thackeray M., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Warszawa 1996 Tarkowski Z., Zarządzanie i organizacja pomocy społecznej, Lublin 2000. Zalewski D., Opieka i pomoc społeczna. Dynamika instytucji, Warszawa 2005. Kurowska A., Wskaźniki społeczne w polityce społecznej. Historia, teoria i zastosowanie w praktyce, Warszawa 2011. Maciejko W., Instytucje pomocy społecznej, Warszawa 2009. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Kraków 2010. Ustawodawstwo socjalne. |
Efekty uczenia się: |
Student: ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu pomocy społecznej w Polsce K_W04 posiada elementarną wiedzę o prawach i obowiązkach pracownika socjalnego zatrudnionego w instytucjach samorządowych i pozarządowych K_W11 rozumie organizację i zasady funkcjonowania instytucji życia społecznego K_U06 potrafi stosować i ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami pracy socjalnej K_U08 ma przekonanie o wadze profesjonalnego podejścia do swoich obowiązków; poszukuje optymalnych rozwiązań i postępuje zgodnie z zasadami etyki K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykłady, konsultacje, praca w grupach, wykorzystanie narzędzi multimedialnych. Forma zaliczenia przedmiotu (wykłady): • pisemna praca egzaminacyjna sprawdzająca znajomość omawianych treści, wykonanie zadań do modułów oraz aktywność podczas zajęć • uzyskanie pozytywnej oceny z pracy (od 51% pkt. możliwych do uzyskania) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.