Podstawy mediacji w pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SN1-2GUK |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy mediacji w pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Podstawy mediacji w pracy socjalnej 0800-SN1-2GUK |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest opanowanie przez studenta umiejętności: analizy sytuacji konfliktowych w pomocy społecznej; praktycznego stosowania podstawowych technik komunikacji w sytuacji konfliktowej (parafrazowania, klaryfikacji, itp.). Studenci nabędą umiejętność efektywnej organizacji mediacji, jako metody rozwiązywania konfliktów; umiejętność planowania działań mediacyjnych adekwatnie do sytuacji i indywidualnych możliwości stron konfliktu; umiejętność zarządzania konfliktem oraz umiejętność sporządzania ugody mediacyjnej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: nauki o komunikacji społecznej i mediach, pedagogika, psychologia Rok studiów/semestr: II rok I° Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, praca w grupach, gry symulacyjne, dyskusja, studium przypadku, burza mózgów Punkty ETCS: 2 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach – 15 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin Razem: 20 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć – 10 godzin Przygotowanie filmu na zaliczenie przedmiotu – 20 godzin Razem: 30 godzin Łącznie: 50 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 20 godzin - 1 punkt ETCS o charakterze praktycznym: 30 godzin - 1 punkt ETCS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów, Kraków 2004. Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do tak, Warszawa 2004. Gmurzyńska E., Morek R., Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009. Gójska A., Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007. Kaźmierczak M., Kaźmierczak J., Mediacja rodzinna, Warszawa 2015. Lewicki R., Hiam A., Olender K., Pomyśl zanim powiesz. Wszystko o strategiach negocjacji, Warszawa 1997. Moore Ch.W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Kraków 2012 Morek R., Mediacja i arbitraż, Warszawa 2006. Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010. Olszewska A., Tomczyk E., Poradnik mediatora. Mediacje w sprawach cywilnych, Elbląg 2007. Podobas I., Mediacje i negocjacje w pracy socjalnej, Warszawa 2014. Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004. Tabernacka M., Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Warszawa 2009. Walters S.B., Kłamstwo, cała prawda o... Jak wykryć kłamstwo i nie dać się oszukać, Gdańsk 2005. Literatura uzupełniająca: Dawson R., Sekrety udanych negocjacji, Warszawa 2004. Fisher R., Ury W., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 2013. Gmurzyńska E., Morek R. (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009. Gójska A., Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007. Kaźmierczak M., Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Warszawa 2014. |
Efekty uczenia się: |
K_W09: Zna definicję podstawowych problemów społecznych. Posiada wiedzę dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania - udział w dyskusji. K_U12: Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych zarówno ze specjalistami w zakresie pracy socjalnej, jak i odbiorcami spoza grona specjalistów - udział w dyskusji, przygotowanie filmu z przeprowadzoną mediacją, case study. K_U14: Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role. Umie przyjmować i wyznaczać zadania. Ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych -przygotowanie filmu z przeprowadzoną mediacją, case study. K_U16: Potrafi posługiwać się normami etycznymi w podejmowanej aktywności pracowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań - udział w dyskusji, przygotowanie filmu z przeprowadzoną mediacją, case study. K_K06: Potrafi nawiązać kontakt z klientem oraz skutecznie motywować go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów - przygotowanie filmu z przeprowadzoną mediacją, case study. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.