Pedagogiczne podstawy funkcjonowania rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SN1-2HAD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogiczne podstawy funkcjonowania rodziny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - kierunkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne. Rok studiów/semestr - rok II, semestr III. Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Podstawą do realizacji przedmiotu: Pedagogiczne podstawy funkcjonowania rodziny jest wiedza dotycząca środowiska rodzinnego, środowiska wychowawczego oraz przemian jakie zachodzą we współczesnym świecie. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 8 godz. ćwiczenia 7 godz. Metody dydaktyczne: wykład: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje; ćwiczenia: ocena aktywności studenta podczas zajęć, przygotowanie i prezentacja zagadnień z obszaru realizowanego przedmiotu. Punkty ECTS: 3. Bilans nakładu pracy studenta: 2,0 pkt w obecności nauczyciela akademickiego (50 godz.): 25 (wykłady) +15 (ćwiczenia) + 10 (godziny konsultacyjne i egzamin) 1,0 pkt bez obecności nauczyciela akademickiego (25 godz.): 10 godzin przygotowanie do ćwiczeń, zaliczenie ćwiczeń) + 15 godz. (przygotowanie do egzaminu, egzamin) |
Literatura: |
1. Bajkowski, T., U źródeł tożsamości rodzinnej, Warszawa 2018. 2. Eichelberger W., Gutek A., Rodziny patchworkowe : jak w nich żyć, Warszawa 2017. 3. Janicka I., Liberska H. (red.): Psychologia rodziny, Warszawa 2014. 4. Kornas- Biela D. (red.), Oblicza ojcostwa, Lublin 2001. 5. Korzeniowska W., Murzyn A., Szuścik U. (red.), Rodzina w świetle zagrożeń realizacji dotychczasowych funkcji. Szkice monograficzne, Katowice 2007. 6. Krasiejko I., Rodzina z dziećmi, rodzina dysfunkcyjna: pedagogika, praca socjalna, terapia, Warszawa 2019. 7. Kwak A., Małżeństwo i rodzina w czasach zmiany społecznej w: Małżeństwo, rodzina, rodzicielstwo. Przemiany we współczesnej Polsce, 2016. 8. Kwak A., Współczesne związki heteroseksualne: małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, 2014. 9. Muszyński W., Sikora E. (red.), Małżeństwo i rodzina w ponowoczesności. Szanse – zagrożenia – patologie, Toruń 2008. 10. Muszyński W., Sikora E. (red.), Miłość, wierność i uczciwość na rozstajach współczesności. Kształty rodziny współczesnej, Toruń 2008. 11. Sikorska M. (red.): Być rodzicem we współczesnej Polsce. Nowe wzory w konfrontacji z rzeczywistością, Warszawa 2009. 12. Sikorska M., Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce: rekonstrukcja codzienności, Warszawa 2019. 13. Slany K. (red.), Zagadnienia małżeństwa i rodzin w perspektywie feministyczno-genderowej, Kraków 2013. 14. Sołtysiak T., Gołembowska M. (red.), Zagrożenia i zaburzenia funkcjonowania polskich rodzin, Włocławek 2007. 15. Szlendak T., Socjologia rodziny. Edukacja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011. 16. Żadkowska M., Para w praniu: codzienność, partnerstwo, obowiązki domowe, Gdańsk 2016 17. T. Sosnowski, Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018. 6. W. Danilewicz, Rodzina ponad granicami : transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok 2010. |
Efekty uczenia się: |
K_W08 – Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami. K_W12 – Student jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego świata; posiada wiedzę z obszaru prawa, ekonomii, nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie pracy socjalnej w Polsce. K_U10 – Student potrafi realizować założenia pracy socjalnej we współdziałaniu z jednostką, rodziną, grupą i społecznością lokalną z wykorzystaniem nowoczesnych technik pracy. K_U13 – Posiada on umiejętność prezentowania własnych poglądów, pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych. K_K01 – Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot: Pedagogiczne podstawy funkcjonowania rodziny kończy się zaliczeniem w formie pisemnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.