Pełny opis: |
Elementy składowe sylabusu |
Opis
|
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek |
Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet w Białymstoku |
Nazwa kierunku studiów |
Praca socjalna |
Poziom kształcenia |
Studia pierwszego stopnia |
Profil studiów |
Ogólnoakademicki |
Forma studiów |
Stacjonarne |
Kod przedmiotu |
0800-SN1-2PKL |
Język przedmiotu |
Język polski |
Rodzaj przedmiotu |
Status przedmiotu - specjalnościowy |
Rok studiów /semestr |
II rok drugi, semestr 3 |
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
|
Ogólna wiedza na temat procesów psychicznych oraz biologicznych, psychologicznych i społecznych uwarunkowań zachowania się człowieka (zakończony kurs z zakresu Psychologii ogólnej). |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć |
Wykład, 20 godzin
Ćwiczenia, 10 godzin
|
Założenia i cele przedmiotu |
Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami oraz najważniejszymi współczesnymi osiągnięciami psychologii klinicznej.
Przedstawienie problematyki ogólnej psychopatologii i szczegółowej ze wskazaniem na symptomatologię zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń rozwoju, ich etiologię i patomechanizmy.
Przedstawienie wybranych praktycznych zastosowań rozumienia psychopatologii w odniesieniu do dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych.
Przekazanie wiedzy na temat instytucji świadczących pomoc w zakresie ochrony zdrowia psychicznego. |
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu |
Praca z tekstem, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, studium przypadku, prezentacje wykonane samodzielnie przez studenta
Wykład: egzamin pisemny
Ćwiczenia: kolokwium |
Efekty kształcenia |
|
Ma podstawową wiedzę na temat możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w świetle psychologii klinicznej, a w szczególności na temat zaburzeń rozwoju człowieka i ich konsekwencji dla funkcjonowania psychicznego i społecznego jednostki w aspekcie rozwojowym. |
K_W06 |
Potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji. |
K_W07 |
Zna mechanizmy powstawania zaburzeń psychicznych. Rozumie procesy i zjawiska kierujące zachowaniem ludzi z zaburzeniami psychicznymi. Rozróżnia rodzaje i funkcje różnic indywidualnych w zakresie działania jednostki oraz elementów struktury osobowości. |
K_U05 |
Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów, pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych (psychologii klinicznej). |
K_U13 |
Jest wolny od uprzedzeń i stereotypów społecznych dotyczących postrzegania i rozumienia osób z trudnościami psychologicznymi. |
K_K07 |
Punkty ECTS |
3 |
Bilans nakładu pracy studenta |
Rodzaj aktywności |
Liczba godzin |
|
Udział w wykładach |
20h |
Udział w ćwiczeniach |
10h |
Przygotowanie do zajęć |
(7x2h) 14h |
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
2h |
Udział w konsultacjach dotyczących zadań projektowych |
1,5h |
Realizacja zadań projektowanych (przygotowanie i prezentacja) |
9h |
Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim |
10h (8h +2h) |
Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i obecność na nich |
8,5h (6,5h + 2h) |
Razem |
75h |
Wskaźniki ilościowe |
Nakład pracy studenta związany z zajęciami |
Liczba godzin |
Punkty ECTS |
|
Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela |
20h+10h+2h
+1,5h + 2h+2h=37,5h |
1,5 |
|
O charakterze praktycznym |
14h+9h+8h+6,5h
=37,5h |
1,5 |
|