Praca socjalna w środowisku zamieszkania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SN1-2XAHW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna w środowisku zamieszkania |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest wskazanie na czym polega praca socjalna z różnymi grupami klientów pomocy społecznej w ich środowisku zamieszkania oraz zwrócenie uwagi na problemy z jakimi zmagają się klienci pomocy społecznej w swoim środowisku zamieszkania. |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów niestacjonarne Kod przedmiotu 0800-SN1-2XAHW Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr II rok studiów; semestr II Dyscyplina nauki praca socjalna Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: Podstawowe problemy społeczne, Wyzwania w pracy socjalnej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 8 godzin wykładu oraz 7 godzin ćwiczeń prowadzonych w formie konwersatoriów Punkty ECTS 3 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta: obecność na wykładach i ćwiczeniach – 25 h – 1 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu – 25 h – 1 pkt ECTS przygotowywanie się studenta na każde ćwiczenia + przygotowanie na kolokwium – 25 h – 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami, liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia oraz konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie, np. w ramach przygotowywania do zajęć czy kolokwium ) - 55 h (30 h zajęć + 25 h konsultacji) 2 pkt ECTS, zaś o charakterze praktycznym - 25 h - 1 pkt ECTS |
Literatura: |
1. K. Wódz, Praca socjalna w środowisku zamieszkania, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, 1999. 2. P. Lukasek-Sompolska, Organizowanie społeczności lokalnej jako metoda ograniczająca wykluczenie społeczne. Analiza na przykładzie aktywizacji śląskiej społeczności lokalnej, PROFILAKTYKA SPOŁECZNA I RESOCJALIZACJA, 2016, 30. 3. M. Łuszczyńska, A. Rybika, Praca Środowiskowa – Analiza doświadczeń w obszarze pracy socjalnej i animacji społecznej [w:] Organizowanie społeczności lokalnej. Analizy, konteksty, uwarunkowania, Instytut Spraw Publicznych, Centrum Rozwojowe Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. 4. C. Miżewski, Uwarunkowania prawne środowiskowej pracy socjalnej w Polsce [w:] Organizowanie społeczności lokalnej. Analizy, konteksty, uwarunkowania, Instytut Spraw Publicznych, Centrum Rozwojowe Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. 5. Biedni o sobie i swoim życiu / pod. red. Elżbiety Tarkowskiej, Wielisławy Warzywody-Kruszyńskiej, Kazimiery Wódz. – Katowice; Warszawa: Śląsk, 2003. – 329 s. Nr inw. 36263, 37124, 35849 |
Efekty uczenia się: |
1. wiedza: - student potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego, fizycznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji podczas pracy w środowisku zamieszkania klientów pomocy społecznej (K_W07) - zna definicję podstawowych problemów społecznych, posiada wiedzę dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania wykorzystując potencjał środowiska zamieszkania klienta pomocy społecznej (K_W09) 2. umiejętności: - student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role, umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z udzielaniem pomocy w środowisku zamieszkania (K_U14) 3. kompetencje społeczne: - student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących pracę socjalną, szczególnie w środowisku zamieszkania klienta pomocy społecznej (K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas wykładów osoba je prowadząca omawia przygotowane treści z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Metody nauczania wykorzystywane w czasie ćwiczeń: • praca w grupach, • prowadzący ćwiczenia kieruje dyskusją poruszającą kwestie omówione w zadanej wcześniej literaturze, • przygotowywanie przez studentów warsztatu na zadany wcześniej temat • ocena koleżeńska – grupa ocenia osoby przygotowujące dyskusję prowadzoną w czasie zajęć • prowadzenie konsultacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.