Wyzwania w pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SN1-2XGPT |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wyzwania w pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest omówienie kluczowych zagadnień, będących współczesnym wyzwaniem w pracy socjalnej. |
Skrócony opis: | |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów praca socjalna Poziom kształcenia studia pierwszego stopnia Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów niestacjonarne Kod przedmiotu 0800-SN1-2XGPT Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr II rok studiów; semestr II Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: Podstawy socjologii, Podstawowe problemy społeczne Punkty ECTS: 3 punkty Bilans nakładu pracy: obecność studenta na wykładach – 30 h – 1 pkt ECTS przygotowanie do zaliczenia – 25 h – 1 pkt ECTS konsultacje nauczyciela - 25 h - 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami : - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia oraz konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie, np. w ramach przygotowywania do zaliczenia) - 55 h (30 h zajęć + 25 h konsultacji) 2 pkt ECTS - o charakterze praktycznym 25 h 1 pkt ECTS |
Literatura: |
a) K. Wódz, Praca socjalna w środowisku zamieszkania, Katowice: Biblioteka Pracownika Socjalnego, 1998 b) M. Chodkowska, Zofia Szymanek, Socjopedagogiczne konteksty wyuczonej bezradności [w:] Z. Gajdzic, M. Rembierz, Bezradność. Interdyscyplinarne studium zjawiska w kontekście zmiany społecznej i edukacyjnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2005, s. 21-34. c) M. Kwiecińska-Zdrenka, Aktywni czy bezradni wobec własnej przyszłości? Młodzież wiejska na tle ogółu młodzieży, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2004, s. 59-72. d) R. Cibor, Psychologiczne uwarunkowania poczucia bezradności, [w:] Z. Gajdzic, M. Rembierz, Bezradność. Interdyscyplinarne studium zjawiska w kontekście zmiany społecznej i edukacyjnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2005, s. 91-97. e) M. Ruszkowska, M. Winiarski, (red.) Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich 2014 f) D. Becker-Pestka, Rodzina w obliczu migracji zarobkowej, COLLOQUIUM Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, nr 1(5) 2012, s. 9-26. g) A. Skoworońska (red.), Nowe ujęcia znanych problemów pomocy społecznej, Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich 2014. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: student zna istotę klasycznych oraz nowych podejść w pracy socjalnej. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pomocy społecznej w oparciu o aktualne ustawodawstwo. K_W03 2. Student zna definicję podstawowych problemów społecznych. Posiada wiedzę dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania. K_W09 3. Umiejętności: student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych. Analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działań w pracy socjalnej. K_U03 4. Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące pracy socjalnej z uwzględnieniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pracy socjalnej, jak i innych dyscyplin. K_U11 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas zajęć prowadzonych w formie wykładu wykorzystywana będzie prezentacja multimedialna przedstawiająca omawiane treści, krótkie filmiki dydaktyczne inicjujące dyskusję ze studentami. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie testu (pisemna forma) kończącego przedmiot, sprawdzającego treści omawiane podczas wykładu. Forma testu to pytania zamknięte. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.