Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPO-2HBP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest przygotowanie słuchaczy do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz konstruowania indywidualnego programu edukacyjno- terpeutycznego, dostosowanego do indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia z SPE oraz na podstawie wielospecjalistycznej diagnozy funkcjonowania dziecka. |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu wyposażenie słuchaczy w umiejętność konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla indywidualnych przypadków dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Pełny opis: |
Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET). Konstruowanie IPET dla uczniów z SPE na podstawie analizy dokumentacji pedagogicznej i psychologicznej oraz na podstawie identyfikacji specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Dobór metod terapeutycznych i środków oddziaływań. Możliwości ewaluacji IPET. |
Literatura: |
1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. 2. Marcinkowska, B.(2011). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne- propozycja konstrukcji . W: J. Głodkowska (red.). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo APS. 3. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS. |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz: zna teoretyczne założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, potrafi współpracować w grupie realizując zadania, prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac. |
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja, metoda projektu, ćwiczenia, analiza dokumentów, analiza indywidualnego przypadku, pokaz |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.