Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPO-8HBD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Zapoznanie z tradycyjnymi i współczesnymi kierunkami zmian w podejściu do osób niepełnosprawnych, ich funkcjonowania w wymiarze jednostkowym i społecznym; Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych i strategii działań praktycznych podejmowanych na rzecz osób z niepełnosprawnością |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne - Pedagogika Rok studiów/semestr: I rok/ 1 semestr Wymagania wstępne: Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej, wychowawczej i klinicznej; Diagnoza psychopedagogiczna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. – wykłady; 5 godz. - ćwiczenia Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny Punkty ECTS: 3 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaje aktywności: Udział w wykładach - 15h Udział w ćwiczeniach - 5h Przygotowanie do zajęć - 10h Przygotowanie prezentacji - 15h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 10h Udział w omówieniu i ocenie prezentacji - 5h Przygotowanie do egzaminu i udział w nim - 15+2= 17h Razem: 77h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 37h (1,4 ECTS) - o charakterze praktycznym - 40h (1,6 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. • Cytowska B. (red.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011. • Głodkowska J. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. APS, Warszawa 2011. • Kosakowski Cz., Krause A., Żyta A. (red.), Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 6, Wyd. UW-M, Olsztyn 2007. • Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2001. Literatura uzupełniająca: • Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2019. • Krause A. Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010. • Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. • Obuchowska I. (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSiP, Warszawa 1995. |
Efekty uczenia się: |
SP6_WG01 - Ma uporządkowaną wiedzę na temat współczesnych kierunków rozwoju pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę SP6_UW02 - Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji związanych z funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością w różnych obszarach życia (płaszczyzna rehabilitacyjna, edukacyjna, społeczno-kulturalna itp.) oraz potrafi generować rozwiązania problemów, jak również przewidywać skutki planowanych działań SP6_KK01 - Rozumie potrzeby osób z niepełnosprawnością, jest wrażliwy na ich psychologiczne, fizyczne i społeczne problemy, prezentuje postawę szacunku i zrozumienia |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, giełda pomysłów, prezentacja multimedialna Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.