Praca z dzieckiem z niepełnosprawnością sprzężoną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPO-8HBJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praca z dzieckiem z niepełnosprawnością sprzężoną |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przygotowanie słuchaczy do organizowania i realizacji zajęć wspomagania rozwoju dzieci z wieloraką niepełnosprawnością , rozumianego jako wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój intelektualny, psychomotoryczny i komunikację dziecka |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć zaprezentowane zostaną metody i formy pracy z uczniem ze sprzężoną niepełnoprawnością, zasady ich doboru i zastosowanie w zależności od indywidualnych możliwości ucznia. Zaprezentowane zostaną zasady konstruowania indywidualnych programów terapii i wspomagania rozwoju. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Oficyna Wyd. ”Impuls”, Kraków, 2003. Lovaas O.I. , Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1993. Kielin J., Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańskie Wyd. Psych. Gdańsk, 2000. Kijak R. , Niepełnosprawność intelektualna : między diagnozą a działaniem. CRZL, Warszawa, 2013. Pilecki J., Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym. Wyd. Nauk. Akad. Ped. , Kraków, 2002. Walczak G., Kształcenie uczniów z wieloraką złożoną niepełnosprawnością – poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju. W:Głodkowska J. (red.), Dydaktyka specjalna, PWN Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca: Pisula E., Danielewicz D. (red.), Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2007. Bogdanowicz M., Kasica A., Ruch rozwijający dla wszystkich. Wyd. Harmonia , Gdańsk, 2003. Kielin J., Klimek-Markowicz M. , Krok po kroku: nauczanie dzieci z umiarkowana, znaczną, głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Gdańskie Wyd. Psych. Gdańsk, 2014. Kielin J., Profil osiągnięć ucznia. dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańskie Wyd. Psych. Gdańsk, 2016. Kuleczka-Raszkowska M., Markowska D., Uczę się poprzez ruch. Program terapii dla dzieci autystycznych ze sprzężona niepełnosprawnością Raszewska M., Szoć K., Wzrastajcie z nami a nie obok nas. Program pracy edukacyjno-terapeutycznej dla dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i dzieci z autyzmem. Wyd. Harmonia, Gdańsk, 2010. Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC Pedagoga specjalnego. Razem łatwiej. Nowe doświadczenia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2015. Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2001. Walczak G., Kształcenie uczniów z wieloraką złożoną niepełnosprawnością – poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju. W:Głodkowska J. (red.), Dydaktyka specjalna, PWN Warszawa 2017. Zasępa E., Osoba z niepełnosprawnością intelektualną – procesy poznawcze. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2016. . |
Efekty uczenia się: |
K_W03 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową dotyczącą specyfiki funkcjonowania psychofizycznego osób z poszczególnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej. K_W05 Wie, jak przebiega proces rehabilitacji i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz zna uwarunkowania tych procesów. K_U01 Posiada praktyczne umiejętności w zakresie planowania, projektowania i organizowania warsztatu pracy edukacyjno-wychowawczo-terapeutycznej, potrafi zastosować odpowiednie metody i środki w zależności od stopnia niepełnosprawności intelektualnej uczniów. K_U02 Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji pedagogicznych uczniów oraz potrafi generować rozwiązania problemów, jak również przewidywać skutki planowanych działań. K_K04 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań dydaktyczno – wychowawczych oraz terapeutycznych, przestrzega zasad etyki zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: - wykład, prezentacja multimedialna; - dyskusja, burza mózgów, metoda zajęć praktycznych. Forma zaliczenia przedmiotu: obecność na zajęciach, aktywny udział na zajęciach, przygotowanie pracy zaliczeniowej . |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.