Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-SPO-8HBP
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy ze specyfiką funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, ich specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i ogólnymi zasadami konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi. W toku praktycznych ćwiczeń słuchacze będą mieli możliwość skonstruowania Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych analizując zgromadzone dokumenty tj. wielospecjalistyczną ocena funkcjonowania ucznia oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego czy inne dokumenty opisujące dziecko.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy studiów podyplomowych z zasadami konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym. W toku praktycznych działań słuchacze nabędą umiejętności i kompetencje w zakresie definiowania indywidualnych potrzeb uczniów na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia, wywiadu z rodzicami a także na podstawie dokumentacji medycznej. Dzięki temu słuchacze nabędą praktycznej umiejętności projektowania oddziaływań terapeutycznych i edukacyjnych wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.

Pełny opis:

Studia Podyplomowe Oligofrenopedagogika

10 godzin ćwiczeń

Metody prowadzenia zajęć: metoda ćwiczeń, dyskusja, analiza dokumentacji ucznia (orzeczeń PPP o potrzebie specjalnego kształcenia, wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia, dokonania wywiadu z rodzicem oraz dokumentacji medycznej), metody problemowe, analiza indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, zapoznanie z wytycznymi:

- ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( z późniejszymi zmianami)

oraz

ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

Literatura:

- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( z późniejszymi zmianami)

oraz

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

-Tanajewska A., Naprawa R., Maternicka K. (2016), Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Warszawa: Wyd. Harmonia.

-Tanajewska A., Naprawa R. (2017), Nowe programy edukacyjno-terapeutyczne dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Warszawa : Wyd. Harmonia.

-Tanajewska A., Naprawa R. (2017), Nowe programy edukacyjno-terapeutyczne dla II etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Warszawa : Wyd. Harmonia

- Nauczyciel z ImPETem - Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne - opracowanie, POKL.09.04.00-24-002/12,Katowice 2015

-Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, Warszawa 2017

Efekty uczenia się:

1. Słuchacz potrafi dokonać wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną;

2. Słuchacz potrafi analizować zgromadzone dokumenty dotyczące specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka z niepełnosprawnością;

4. Słuchacz zna elementy Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego;

3. Słuchacz ma rozszerzoną wiedzę o metodyce nauczania i wychowania osób z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej.

4.Słuchacz wie, jak przebiega proces rehabilitacji i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz zna uwarunkowania tych procesów.

5.Słuchacz posiada praktyczne umiejętności w zakresie planowania, projektowania i organizowania warsztatu pracy edukacyjno-wychowawczo-terapeutycznej, potrafi zastosować odpowiednie metody i środki w zależności od stopnia niepełnosprawności intelektualnej uczniów;

6.Słuchacz posiada umiejętność konstruowania programów edukacyjno-terapeutycznych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka z niepełnosprawnością intelektualną;

7.Słuchacz ma świadomość konieczności zindywidualizowanego podejścia do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

8. Słuchacz zna aktualne przepisy prawne dotyczące Indywidualnego Programu Edukacyjno - Terapeutycznego.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na ocenę na podstawie obecności, zaangażowania w zajęcia oraz dokonania pracy zaliczeniowej - Indywidualnego Programu Edukacyjno- Terapeutycznego

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)