Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPO-8HBP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy ze specyfiką funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, ich specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i ogólnymi zasadami konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi. W toku praktycznych ćwiczeń słuchacze będą mieli możliwość skonstruowania Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych analizując zgromadzone dokumenty tj. wielospecjalistyczną ocena funkcjonowania ucznia oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego czy inne dokumenty opisujące dziecko. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy studiów podyplomowych z zasadami konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym. W toku praktycznych działań słuchacze nabędą umiejętności i kompetencje w zakresie definiowania indywidualnych potrzeb uczniów na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia, wywiadu z rodzicami a także na podstawie dokumentacji medycznej. Dzięki temu słuchacze nabędą praktycznej umiejętności projektowania oddziaływań terapeutycznych i edukacyjnych wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz ze sprzężonymi niepełnosprawnościami. |
Pełny opis: |
Studia Podyplomowe Oligofrenopedagogika 10 godzin ćwiczeń Metody prowadzenia zajęć: metoda ćwiczeń, dyskusja, analiza dokumentacji ucznia (orzeczeń PPP o potrzebie specjalnego kształcenia, wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia, dokonania wywiadu z rodzicem oraz dokumentacji medycznej), metody problemowe, analiza indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, zapoznanie z wytycznymi: - ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( z późniejszymi zmianami) oraz ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym - Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej |
Literatura: |
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( z późniejszymi zmianami) oraz ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej -Tanajewska A., Naprawa R., Maternicka K. (2016), Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Warszawa: Wyd. Harmonia. -Tanajewska A., Naprawa R. (2017), Nowe programy edukacyjno-terapeutyczne dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Warszawa : Wyd. Harmonia. -Tanajewska A., Naprawa R. (2017), Nowe programy edukacyjno-terapeutyczne dla II etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Warszawa : Wyd. Harmonia - Nauczyciel z ImPETem - Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne - opracowanie, POKL.09.04.00-24-002/12,Katowice 2015 -Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, Warszawa 2017 |
Efekty uczenia się: |
1. Słuchacz potrafi dokonać wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną; 2. Słuchacz potrafi analizować zgromadzone dokumenty dotyczące specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka z niepełnosprawnością; 4. Słuchacz zna elementy Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego; 3. Słuchacz ma rozszerzoną wiedzę o metodyce nauczania i wychowania osób z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej. 4.Słuchacz wie, jak przebiega proces rehabilitacji i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz zna uwarunkowania tych procesów. 5.Słuchacz posiada praktyczne umiejętności w zakresie planowania, projektowania i organizowania warsztatu pracy edukacyjno-wychowawczo-terapeutycznej, potrafi zastosować odpowiednie metody i środki w zależności od stopnia niepełnosprawności intelektualnej uczniów; 6.Słuchacz posiada umiejętność konstruowania programów edukacyjno-terapeutycznych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka z niepełnosprawnością intelektualną; 7.Słuchacz ma świadomość konieczności zindywidualizowanego podejścia do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; 8. Słuchacz zna aktualne przepisy prawne dotyczące Indywidualnego Programu Edukacyjno - Terapeutycznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na ocenę na podstawie obecności, zaangażowania w zajęcia oraz dokonania pracy zaliczeniowej - Indywidualnego Programu Edukacyjno- Terapeutycznego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.