Wsparcie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPO-8HBR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wsparcie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu specyfiki funkcjonowania rodzin z osobami z niepełnosprawnością, uwarunkowania i rodzaje trudności występujących w różnych aspektach życia rodzinnego i społecznego oraz potrzebę kompleksowego wsparcia całej rodziny. |
Skrócony opis: |
Wykład 5 g Ćwiczenia 5 g |
Pełny opis: |
Podyplomowe Studia Kierunek Oligofrenopedagogika, udział w wykładach 5h, udział w zajęciach (ćwiczeniach, laboratoriach, lektoraty i in.) 5h, przygotowanie do zajęć (ćwiczeniach, laboratoriach, lektoraty i in.) 20h, przygotowanie do zaliczenia ustnego 5h, przygotowanie eseju/pracy pisemnej 10h, udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5h |
Literatura: |
Ćwirynkało K., Żywanowska A., Wieloaspektowość wsparcia społecznego rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne, [w:] Kwaśniewska G., Wojnarska A. (red.), Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004. Janocha W., Rodzina z osobą niepełnosprawną w społecznym systemie wsparcia, Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce 2009. Karwowska M. (2003). Wspieranie rodziny dziecka niepełnosprawnego umysłowo (w kontekście społecznych zmian). Kraków: Impuls. Kawczyńska-Butrym Z., Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1998. Kirenko J., Wsparcie społeczne rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym i jego uwarunkowania, [w:] Kornas-Biela D. (red.), Rodzina: źródło życia i szkoła miłości, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2000. Meissner-Łozińska J., Instytucje i organizacje wspierające dziecko i rodzinę, [w:] Gruca-Mąsik U. (red.), Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006. Minczakiewicz E.M., Wsparcie społeczne rodzin postawionych wobec dylematu narodzin dziecka z zespołem Downa i wyzwań związanych z jego wychowaniem, [w:] Piorunek M. (red.), Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014. Sęk H., Cieślak R., Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne, [w:] Sęk H., Cieślak R. (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. Szymanowska J., Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym. Pomoc i wsparcie, Trans Humana, Białystok 2008. |
Efekty uczenia się: |
1.SP 6_WG 03 w zaawansowanym stopniu posiada wiedzę z zakresu specyfiki funkcjonowania rodzin z osobami z niepełnosprawnością, uwarunkowania i rodzaje trudności występujących w różnych aspektach życia rodzinnego i społecznego oraz potrzebę kompleksowego wsparcia całej rodziny 2.SP 6_UO 01 posiada umiejętność współpracy ze środowiskiem rodzinnym oraz pracy w zespołach interdyscyplinarnych 3. SP 6_KO 01odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania terapeutyczne związane z tworzeniem warunków do aktywności edukacyjno-wychowawczo-terapeutycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest samodzielne opracowanie eseju oraz aktywny udział w ćwiczeniach. Przedmiot kończy się zaliczeniem ustnym. Metody pracy: warsztaty, ćwiczenia indywidualne, praca w grupach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.