Teoretyczne podstawy pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-1GPI |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do posługiwania się podstawowymi pojęciami w pracy socjalnej, ułatwienie studentom zrozumienia zjawisk zachodzących w społeczeństwie, a także zdobycia wiedzy na temat funkcji, zadań, wartości pracy socjalnej oraz zasad budowania relacji międzyludzkich. W wyniku realizacji przedmiotu student powinien dostrzegać potrzeby jednostek, rodzin, grup społecznych oraz umieć wskazać działania podejmowane na ich rzecz w obszarze pracy socjalnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
45 godzin (30 godz. wykłady, 15 godz. ćwiczenia), w tym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość |
Pełny opis: |
Rodzaj przedmiotu: MK_3 kierunkowy Liczba godzin: 45 godz. (30 w, 15 ćw), w tym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość Metody dydaktyczne: wykłady, konsultacje, praca w grupach, dyskusja, wykorzystanie narzędzi multimedialnych Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim - obecność na wykładach i ćwiczeniach – 45 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim - 17,5 godz. Razem: 62,5 h – 2,5 pkt ECTS Samodzielna praca studenta: - przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu, wykonanie zadań do modułów na platformie – 62,5 h – 2,5 pkt ECTS |
Literatura: |
Czechowska – Bieluga M., Kanios A., Adamowska L. (red.), Nowe przestrzenie działania w pracy socjalnej w wymiarze etyczno-prakseologicznym, Kraków 2010. Dubois B., Miley K. K., Praca socjalna – zawód, który dodaje sił, Warszawa 1996. Howe D., Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej, Warszawa 2011. Kotlarska-Michalska A., Praca socjalna. Przeszłość-teraźniejszość- przyszłość, Opole 2015. Lalak D., Pilcj T., Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i peacy socjalnej, Warszawa 1999. Lishman J., Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, Katowice 1998. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001. Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Toruń 2003. Pawlas – Czyż S. (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007 Olech A., Etos zawodowy pracowników socjalnych. Wartości, normy dylematy etyczne, Katowice 2006. Olubiński A., Praca socjalna. Aspekty humanistyczne i pedagogiczne. Teoria i praktyka, Toruń, 2004. Piorunek M., Pomoc-wsparcie społeczne-poradnictwo. Od teorii do praktyki. Toruń, 2010. Skidmore R. A., Thackeray M. G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Katowice 1998. Rybczyńska D. A., Olszak-Krzyżanowska B., Aksjologia pracy socjalnej –wybrane zagadnienia. Pracownik socjalny wobec problemów i kwestii społecznych, Katowice 1999 Szpunar M. (red.), Badania w pracy socjalnej, Gdańsk 2014. Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania, Katowice 1998 |
Efekty uczenia się: |
Rozumie źródła pracy socjalnej. Zna elementarną terminologię pracy socjalnej, jej znaczenie i zastosowanie, K_W01 Ma elementarną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, K_W02 Zna istotę klasycznych oraz nowych podejść w pracy socjalnej. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pomocy społecznej w oparciu o aktualne ustawodawstwo, K_W03 Potrafi umiejscowić pracę socjalną na mapie innych dyscyplin i subdyscyplin naukowych oraz rozumie istotę jej dyscyplinarności, K_U01 Posiada umiejętność formułowania celów, planowania i oceny skuteczności swoich działań w pracy socjalnej, K_U07 Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów socjalnych, uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne, K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykłady, konsultacje, praca w grupach, wykorzystanie narzędzi multimedialnych. Forma zaliczenia przedmiotu: • wykłady praca sprawdzająca znajomość omawianych treści (egzamin forma pisemna), wykonanie zadań do modułów oraz aktywność podczas zajęć • ćwiczenia uzyskanie pozytywnej oceny z pracy na zajęciach zgodnie z sylabusem B (cena pozytywna od 51% pkt. możliwych do uzyskania). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.