Wprowadzenie do polityki społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-1GPK |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do polityki społecznej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zdobycie przez studentów ogólnej orientacji w problematyce przedmiotu, jako dyscyplinie naukowej i działalności praktycznej. Rozwijanie kompetencji poznawczych w zakresie analizowania zjawisk społecznych w ich wzajemnych współzależnościach. Zrozumienie przez studentów złożoności współczesnych problemów społecznych oraz ich uwikłania w kontekst polityczny, ekonomiczny i kulturowy. Kształtowanie kompetencji krytycznych w zakresie analizy problematyki społecznej i rzeczywistości społecznej, z perspektywy różnych orientacji poznawczych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Student powinien posiadać umiejętność analizy materiałów źródłowych, kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym, kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania. W ramach przedmiotu analizowane są podstawowe założenia i źródła polityki społecznej. Nauka o polityce społecznej prezentowana jest jako teoria służby społecznej, charakteryzowany jest jej przedmiot, podstawowe pojęcia. Ważnym elementem refleksji są metodologiczne podstawy analiz w polityce społecznej. Omawiana jest także polityka społeczna jako działalność praktyczna, jej źródła, historia i stan obecny, a także podmioty polityki społecznej w Polsce i w Unii Europejskiej, modele i strategie w polityce społecznej na świecie. Analizie poddawane są różne koncepcje pomocy społecznej, zakorzenione we współczesnych doktrynach politycznych. Prezentowany jest ogólny zarys rozwoju służb społecznych i form pomocy społecznej na świecie. |
Literatura: |
Auleytner J.: Polityka społeczna czyli ujarzmianie chaosu. Warszawa, 2002. Cudowska A.: Teoria służby społecznej w świecie globalnych nierówności. W: Przemiany w kształceniu pedagogów. Red. A. Krajewska. Olecko 2010 (s. 167-182) Gabryszak R., Magierek D.: Wprowadzenie do polityki społecznej. Wydawnictwo Difin. Warszawa 2009 Polityka społeczna. Podręcznik akademicki. Pod red. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny. Warszawa, 2007 |
Efekty uczenia się: |
1. Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach (sposób weryfikacji: egzamin pisemny i kolokwium) 2. Student posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów, pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych (sposób weryfikacji: aktywność podczas zajęć) 3. Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych (sposób weryfikacji: realizacja zadania zespołowego) 4. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (sposób weryfikacji: egzamin pisemny i kolokwium) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody podające, dyskusja grupowa, zadania projektowe, referaty, konsultacje indywidualne, samodzielne dochodzenie do wiedzy - metoda problemowa i metoda przypadków. Wymagana jest obecność na ćwiczeniach i na wykładach, oraz aktywność w czasie ćwiczeń, w formie indywidualnej (referaty, głos w dyskusji) i zespołowej (prezentacje w grupach). Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin, po wcześniejszym zaliczeniu ćwiczeń na ocenę, kolokwium pisemne i ocena z realizacji poszczególnych zadań na zaliczenie ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.