Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-1GPM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Skrócony opis: |
Przedstawienie podstawowych pojęć, koncepcji i teorii używanych na gruncie socjologi i psychologii społecznej zdrowia i choroby. Omówienie różnych aspektów socjologicznej refleksji na wpływem medycznych uwarunkowań na funkcjonowanie społeczne i omówienie determinantów psychospołecznych wpływających na zdrowie i chorobę. Zajęcia mają pomóc studentom lepiej zrozumieć zależności pomiędzy społeczeństwem a medycyną, promocją zdrowia i unikaniem stygmatyzacji związanej z czasową lub trwałą niepełnosprawnością klientów pomocy społecznej.. Zajęcia powinny ukierunkować studentów na lepsze rozumienie i wykorzystanie możliwości społecznej promocji zdrowia u potencjalnych klientów pomocy społecznej. |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Kod przedmiotu 0800-SS1-1GPM Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy I rok studiów; semestr II Dyscyplina nauki socjologia Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: Podstawy socjologii, Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu oraz 15 godzin ćwiczeń prowadzonych w formie konwersatoriów 3 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta: obecność na wykładach i ćwiczeniach – 30 h – 1 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu – 25 h – 1 pkt ECTS przygotowywanie się studenta na każde ćwiczenia + przygotowanie na kolokwium – 25 h – 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami, liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia oraz konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie, np. w ramach przygotowywania do zajęć czy kolokwium ) - 55 h (30 h zajęć + 25 h konsultacji) 2 pkt ECTS, zaś o charakterze praktycznym - 25 h - 1 pkt ECTS |
Literatura: |
J. Barański, W. Piątkowski (red.), Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT 2002 U. Beck, Risk Society: Towards a New Modernity. London: Sage Publications, 2006. G.M. Breakwell, The Psychology of Risk. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. S. Chrząstowski, B.de Barbaro, Postmodernistyczne inspiracje w psychoterapii, CMUJ, Kraków, 2011. S. Chrząstowski. Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat, 2014. W. Piątkowski (red), Socjologia z medycyną. W kręgu myśli naukowej Magdaleny Sokołowskiej, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN 2010. W. Piątkowski (red.), Zdrowie, choroba, społeczeństwo. Studia z socjologii medycyny, Lubin: Wydawnictwo Uniwersytetu UMCS 2004. M. Chodakowska, W. Piątkowski (red.), Socjologia medycyny. Wybór tekstów, Lublin: Akademia Medyczna w Lublinie 1983. M. Sokołowska, Socjologia medycyny, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw lekarskich 1986. Z. Słońska, Społeczna natura zdrowia: teoria i praktyka, [w:] W. Piątkowski (red.), Socjologia z medycyną. W kręgu myśli naukowej Magdaleny Sokołowskiej, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN 2010, s. 64-82. A. Majchrowska, Socjologiczne mechanizmy medykalizacji zdrowia w społeczeństwie ponowoczesnym. Próba analizy na przykładzie społeczeństwa polskiego [w:] [w:] K. Popielski, M. Skrzypek, E. Albińska (red.), Zdrowie i choroba w kontekście psychospołecznym, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010, s. 229-243. W. Piątkowski, Spotkania z inną medycyną, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie 1990. Komunikat CBOS – Polak zadbany – w trosce o sylwetkę i własne ciało; Zachowania żywieniowe Polaków, Diety Polaków – dostępne na: www.cbos.pl |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: student jest wyposażony w wiedzę na temat możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w świetle teorii naukowych. K_W06 2. Wiedza: student potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego, fizycznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji K_W07 3. Umiejętności: student potrafi korzystać z wiedzy socjologicznej w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych. Posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu tej dyscypliny naukowej K_U02 4. Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin, w tym socjologii zdrowia i choroby w celu analizowania, interpretowania problemów społecznych z zastosowaniem strategii ich rozwiązywania. K_U04 5. Student posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów, pomysłów, wątpliwości i sugestii popierające je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych. K_U13 6. Kompetencje: student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących pracę socjalną. Jest w stanie porozumiewać się zarówno z osobami będącymi jak i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Podczas wykładów osoba je prowadząca omawia przygotowane treści z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Metody nauczania wykorzystywane w czasie ćwiczeń: • przygotowanie przez studentów prezentacji (lub warsztatów) na dany temat • prowadzący ćwiczenia kieruje dyskusją poruszającą kwestie omówione w zadanej wcześniej (lub wybranej przez studentów) literaturze • praca w grupach, • prowadzenie konsultacji Forma zaliczenia przedmiotu: • studenci zaliczają wykłady poprzez zdanie egzaminu i otrzymanie oceny pozytywnej (egzamin pisemny) • ćwiczenia zaliczane są na ocenę – za prezentację (warsztat), obecność na zajęciach, aktywność i dyskusję |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.