Podstawy filozofii i etyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-1GUE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy filozofii i etyki |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien na podstawie czytanych tekstów i wykładu zdobyć wiedzę w zakresie głównych nurtów i podstawowych kategorii filozofii i etyki, również elementów etyki praktycznej (zawodowa, bioetyka), oraz posiąść umiejętność argumentacji filozoficznej i etycznej. |
Skrócony opis: |
Historyczne, geograficzne i kulturowe źródła powstania filozofii oraz jej rozwój, także rodzaje i historia refleksji etycznej. |
Pełny opis: |
Podział filozofii na ontologię, epistemologię i aksjologię, wiedza o głównych nurtach filozoficznych i etycznych oraz poglądach czołowych ich przedstawicieli: Heraklit, Demokryt, Sofiści, Sokrates, Platon, Arystoteles, Augustyn, Tomasz z Akwinu, Kartezjusz, Kant, Marks, Nietzsche, przedstawiciele XX-wiecznej filozofii życia i egzystencjalizmu. Główne nurty etyki: pragmatyzm sofistów, racjonalizm etyczny, etyka cnoty, etyka chrześcijańska, utylitaryzm, etyka Kanta, konsekwencjalizm. Podział na dziedziny etyki: etyka opisowa, etyka normatywna, metaetyka, etyki zawodowe, bioetyka. |
Literatura: |
Szahaj A., Jakubowski N. M., Filozofia polityki, Warszawa 2005. Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 1983. Singer P. (red.), Przewodnik po etyce, Warszawa 2000. Materiały z Internetu. |
Efekty uczenia się: |
K_W03 Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą podstawowe dyscypliny, koncepcje i teorie filozoficzne i etyczne K_W06 Zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei i koncepcji filozoficznych i etycznych K_ W10 Ma wiedzę o zasadach wyszukiwania informacji dotyczących problematyki filozoficznej i etycznej K_W12 Ma podstawową wiedzę na temat związków filozofii i etyki ze sztuką K_U01 Student potrafi wyszukiwać, analizować, krytycznie oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł elektronicznych i pisanych K_U04 Czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje tekst filozoficzny K_U15 Rozpoznaje problemy etyczne powstające w różnych obszarach życia społecznego K_K03 Wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności do rozwiązywania problemów i realizacji zadań, jakich dostarcza uczestnictwo w życiu społecznym K_K07 Jest krytyczny i otwarty na nowe idee, gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów K_K10 Potrafi wskazać na znaczenie europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia i kształtowania wydarzeń społecznych i kulturalnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność słuchaczy w czasie zajęć (pytania co do treści wykładu, propozycje pogłębienia danej problematyki, sprostowania, prezentacja alternatywnych opinii). Formy pomiaru/oceny pracy studenta mogą być następujące: • egzamin pisemny • ocena aktywności w trakcie zajęć i obecności na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.