Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-1PSL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założenia i cele przedmiotu: 1. Wyposażenie studentów w elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującej terminologię, teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności; 2. Zapoznanie z tradycyjnymi i współczesnymi kierunkami zmian w podejściu do niepełnosprawności, osób niepełnosprawnych oraz ich funkcjonowania w wymiarze jednostkowym i społecznym; 3. Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych i strategii działań praktycznych podejmowanych na rzecz osób z niepełnosprawnością |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok/ semestr: I rok/ 1 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. - wykłady; 15 godz. - ćwiczenia Punkty ECTS: 4 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - Liczba godzin: - Udział w wykładach 15h - Udział w ćwiczeniach 15h - Przygotowanie do ćwiczeń 21h - Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10h - Realizacja prezentacji 10h - Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń 10h - Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 17h Razem: 98h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 42h/ 1,7 pkt ECTS - o charakterze praktycznym 56h/ 2,3 pkt ECTS |
Literatura: |
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Dykcik W., Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka, Wyd. Naukowe PTP, Poznań 2010. Kirenko J., Nie jesteś sam. Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Wyd. ROPSiZ UM w Lublinie, Lublin 2002. Krause A., Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Wyd. WSPS, Warszawa 1998. Literatura uzupełniająca: Gajdzica Z. (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2013. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. Rzedzicka K. D., Kobylańska A. (red.), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2003 (wybrane teksty). Sakowicz-Boboryko A., Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową. W kręgu odpowiedzialności. Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2016. |
Efekty uczenia się: |
K_W06 - . Ma elementarną wiedzę na temat prawidłowości dotyczących możliwości jak i ograniczeń rozwoju osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, ich adaptacji społecznej oraz trudności w tym zakresie; K_W12 - Zna najważniejsze tradycyjne i współczesne kierunki zmian w podejściu do niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością i ich rodzin, wyjaśnia ich historyczne i kulturowe uwarunkowania; K_U13 - Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania zagadnień związanych z funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością w różnych obszarach życia społecznego (płaszczyzna rehabilitacyjna, edukacyjna, zawodowa, kulturalna itp.); K_K07 - Jest wolny od uprzedzeń i stereotypów społecznych dotyczących postrzegania i rozumienia niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnością, ma przekonanie o potrzebie włączania się w działania na rzecz normalizacji, wyrównywania szans życiowych tej grupy społecznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: metody asymilacji wiedzy (wykład, prezentacja multimedialna), metody poszukujące (dyskusja, giełda pomysłów) Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.