Podstawy socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-1SOC |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy socjologii |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
• Przedstawienie zasadniczych pojęć używanych na gruncie socjologii. • Zapoznanie się z problemami będącymi przedmiotem analizy socjologicznej. • Wskazanie możliwości zastosowania wiedzy socjologicznej w życiu codziennym. • Kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji otaczającej rzeczywistości |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Kod przedmiotu 0800-SS1-1SOC Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr I rok studiów; semestr I Dziedzina nauki socjologia Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: wiedza o społeczeństwie, pedagogika społeczna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń prowadzonych w formie konwersatoriów Punkty ECTS 3 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta: obecność na wykładach i ćwiczeniach – 30 h – 1 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu – 25 h – 1 pkt ECTS przygotowywanie się studenta na każde ćwiczenia + przygotowanie na kolokwium – 25 h – 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 55 h (30 h – zajęcia + 25h konsultacje) 2 pkt - o charakterze praktycznym 30 h 1 pkt |
Literatura: |
1. J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1994. 2. N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1997. 3. Z. Ziembiński, Elementy socjologii, Poznań: Wydawnictwo: Ars Boni et Aequi 1994 4. P.Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2012 5. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa 2003 6. F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001 7. E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008. 8. C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 9. A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów społecznych. Zna wybrane koncepcje człowieka – przede wszystkim społeczne stanowiące teoretyczne podstawę pracy socjalnej. K_W05 2. Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami. K_W08 3. Zna definicję podstawowych problemów społecznych: posiada wiedzę dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania. K_W09 4. Umiejętności: potrafi korzystać z wiedzy socjologicznej w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych. Posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu tej dyscypliny naukowej. K_U02 5. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania, interpretowania problemów społecznych z zastosowaniem strategii ich rozwiązywania K_U04 6. Rozumie organizację i zasady funkcjonowania instytucji życia społecznego. K_U06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu- Podczas wykładów osoba je prowadząca omawia przygotowane treści z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, wykorzystuje filmy i prowadzi dyskusję. Metody nauczania wykorzystywane w czasie ćwiczeń: • praca w grupach, • prowadzący ćwiczenia kieruje dyskusją poruszającą kwestie omówione w zadanej wcześniej literaturze, • przygotowywanie przez studentów referatu na zadany wcześniej temat • prowadzenie konsultacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.