Technologia informacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-1TIN |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Technologia informacyjna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Uczestnik po ukończeniu zajęć: • świadomie posługuje się komputerem w społeczeństwie informacyjnym; • zna potencjalne zagrożenia związane z używaniem komputera i wykorzystuje go zgodnie z zasadami ergonomii i higieny pracy; • potrafi praktycznie i efektywnie wykorzystać wybrane oprogramowanie komputerowe w ramach korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji (np. opracowywanie dokumentu zgodnie z zasadami edycji tekstu, wykorzystywanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń i graficznej prezentacji danych liczbowych, przygotowywania efektywnych prezentacji multimedialnych, przetwarzania obrazu, tekstu i dźwięku); • wykorzystuje komputer do projektowania, planowania i samodzielnego opracowania zagadnień; • wykorzystuje komputer w procesie uczenia się i w pracy; • zna zasady etyki w korzystaniu z mediów oraz potrafi zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze i tworzeniu komunikatów medialnych; • zna metodykę prowadzenia zajęć przy użyciu najnowszych technologii informacyjnych; • potrafi wykorzystać technologię informacyjną w procesie dydaktycznym tworząc scenariusze zajęć, przygotowując materiały edukacyjne oraz realizując inne zadania kulturalne i społeczne; • potrafi wyszukiwać i weryfikować treści w internecie (zna strategie wyszukiwania informacji); • potrafi tworzyć własne treści przy wykorzystaniu narzędzi Web 2.0 (Internet 2.0); • zna podstawy e-learningu. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Ogólnouczelniany M_1 Rok studiów /semestr: I rok 1 semestr Wymagania wstępne: Podstawowa znajomość obsługi komputera Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Laboratoria 30 godzin – pracownia komputerowa Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: Metody podające: pogadanka, dyskusja, praca online; Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, projekt; Zaliczenie na ocenę (sprawdzenie praktycznych umiejętności posługiwania się ICT) Punkty ECTS: 2 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w laboratoriach – 30 godzin - konsultacje – 5 godzin - przygotowanie do zajęć – 10 godzin - przygotowanie do zaliczenia – 5 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35h 1,5 - o charakterze praktycznym 15h 0,5 |
Literatura: |
Literatura: 1.Filiciak M., Ptaszek G., Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. 2.Levinson P., Nowe nowe media, WAM, Kraków 2010, s. 35-97 (blogowanie), 98-132 (YouTube), 174-187 (MySpace), 189-204 (Facebook), 207-218 (Twitter), 236-256 (podcast, videocast) 3.Levy P., Drugi potop, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005 4.Negroponte N., Cyfrowe życie. Jak odnaleźć się w świecie komputerów., Książka i Wiedza, Warszawa 1997. 4. Batorski, D., Korzystanie z Internetu – przemiany i konsekwencje dla użytkowników. [w:] Łukasz Jonak i inni (red.). Re: Internet – społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006, s. 119-152. 5. Krzysztofek, K., WEBski świat: mądrość tłumów sieciowych czy zbiorowe nieuctwo?. [w:] Keen A., Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, s. 11-23. 6.Piotr Wróblewski: MS Office 2007 PL w biurze i nie tylko. Gliwice 2007, Wydawnictwo Helion 7. Paweł Wimmer: Akademickie narzędzia Microsoft Word. e-book 2012 8. Murray Katherine: Microsoft Word 2010 PL. Praktyczne podejście Gliwice 2011, Wydawnictwo Helion 9. Cox Joyce: Microsoft Word 2010. Krok po kroku. Gliwice 2012, Wydawnictwo RM 10. Frye Curtis: Microsoft Excel 2010 krok po kroku Gliwice 2012, Wydawnictwo RM 11. Walkenbach John: Excel 2010 PL. Formuły. Gliwice 2011, Wydawnictwo Helion 12. Roland Zimek: PowerPoint 2010 PL. 13. Sokół M. Sokół R: Internet. Jak surfować bezpiecznie Gliwice 2005, Wydawnictwo Helion 14. Andrew Edney: PowerPoint 2010 PL. Seria praktyk2005, Wydawnictwo Helion 2011 15. Dec Zdzisław, Konieczny Robert: ABC komputera 2007 Kraków wydawca Edition 16. Zarzecki Konrad: ABC Windows XP 2007 Kraków wydawca Edition 17. Cendrowska D.: Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu, Warszawa 2006, Wydawnictwo Naukowe PWN Strony internetowe: Blackboard - http:// blackboard.uwb.edu.pl/ Microsoft - http://www.microsoft.com/ Excel - http://www.excelszkolenie.pl/Excel%202007/index.htm http://excel.info.pl/ Word - http://www.komputerswiat.pl/poradniki/programy/word/ PowerPoint - http://www.komputerswiat.pl/poradniki/programy/powerpoint/ Brown, John Seely i Paul Duguid. The Social Life of Information. Harvard Business Press. Boston 2000. (książka dostępna na Google Books) |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot 1. Zna elementarną terminologię, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie ICT. 2. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą technologii informacyjnej. 3. Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych. 4. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). 5. Posiada umiejętności w zakresie technik informatycznych: przetwarzania tekstów, obrazów i dźwięku za pomocą narzędzi TI, przetwarzania danych liczbowych, korzystania z baz danych, posługiwania się grafiką prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji. 6. Student potrafi wykorzystać technologię informacyjną w procesie edukacyjnym kulturalnym i społecznym tworząc scenariusze zajęć, przygotowując materiały edukacyjne. 7. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. 8. Student potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne 9. Student zna zasady etyki w korzystaniu z mediów oraz potrafi zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze i tworzeniu komunikatów multimedialnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę przy minimum 90% obecności na zajęciach. Student nieobecności odpracowuje na konsultacjach. Na zajęciach ćwiczenia praktyczne zaliczane są na ocenę. Kolokwium - pytania otwarte. 51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.