Pedagogika pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-2GPL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy o pracy socjalnej, jako profesjonalnym działaniu społecznym charakteryzującym się wartościami humanistycznymi i pedagogicznymi. Poszerzenie świadomości studenta w zakresie aspektów wychowawczych, które są nieodłącznym elementem zadań realizowanych przez pracownika socjalnego w ramach pracy socjalnej. Poznanie założeń wybranych psychologicznych koncepcji człowieka, rozwijanie wiedzy i umiejętności działań proaktywnych, twórczych, jako podstawy do planowania przez pracownika socjalnego zadań rozwojowych w relacji z podopiecznym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Studia pierwszego stopnia, stacjonarne 2 rok studiów /semestr trzeci Profil ogólnoakademicki 15 godzin wykładów, 15 godzin ćwiczeń Punkty ECTS - 3 Przedmiot obowiązkowy Wymagania wstępne: podstawy socjologii, pedagogika społeczna Metody dydaktyczne: podające, dyskusja, warsztaty, prezentacje multimedialne, konsultacje indywidualne. Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 15 godzin, udział w ćwiczeniach: 15 godzin, udział w konsultacjach: 10 godzin, przygotowanie do zajęć: 15 godzin, przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń:10 godzin, przygotowanie do kolokwium:15 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40h - 1,5 p. ECTS o charakterze praktycznym: 40h - 1,5 p. ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Caselman T., Kimberly Hilli K., Praca terapeutyczna z rodzinami: kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny. Warszawa 2014. Cudowska A., Nierówności społeczne w globalizującym się świecie. Wybrane zagadnienia. W: K. Białobrzeska, S. Kawula (red.), Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń 2006. Cudowska A., Teoria służby społecznej w świecie globalnych nierówności. W: A. Krajewska (red.), Przemiany w kształceniu pedagogów. Olecko 2010. Erkert A., Zabawy dla odreagowania agresji. Kielce 2009. Fritz J., Fleming I., Zabawy na współpracę. Kielce 1999. Kantowicz E. Olubiński A., (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI w. Toruń 2003. Kromolicka B., Pedagogiczne aspekty pracy socjalnej. W: A. Kotlarska-Michalska, K. Piątek (red.), Praca socjalna – jej dyskursy, usytuowania, i profile. Toruń – Bydgoszcz 2013. Mikołajewicz W., Praca socjalna jako działanie wychowawcze. Katowice 1999. Murgatroyd S., Poradnictwo i pomoc. Poznań 2000. Olubiński A., Praca socjalna. Aspekty humanistyczne i pedagogiczne. Toruń 2004. Skałbania B., Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków 2009. Stańko-Kaczmarek M., Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej. Warszawa 2013. Stegemann T, Hitzeler M., Blotevogel M., Arteterapie dla dzieci i młodzieży: muzykoterapia, choreoterapia, terapia sztuką. Gdańsk 2015. Zalewski M., Wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym: program rewalidacji indywidualnej. Toruń 2011. |
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka: -ma elementarną wiedzę o przedmiotowych powiązaniach pracy socjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi, szczególnie z pedagogiką; - ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów społecznych, psychologicznych i pedagogicznych; zna wybrane psychologiczne koncepcje człowieka stanowiące teoretyczne podstawy pracy socjalnej; - jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego świata; posiada wiedzę z dziedziny nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie motywów i wzorów ludzkich zachowań; - ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach; -potrafi realizować założenia pracy socjalnej we współdziałaniu z jednostką, rodziną, grupą i społecznością lokalną z wykorzystaniem nowoczesnych technik pracy; - ma przekonanie o wadze profesjonalnego podejścia do swoich obowiązków; poszukuje optymalnych rozwiązań i postępuje zgodnie z zasadami etyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody podające, dyskusja, warsztaty, prezentacje multimedialne, konsultacje indywidualne. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Do uzyskania zaliczenia konieczna jest obecność studenta oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w sposób ciągły na podstawie obecności, pracy pisemnej oraz punktacji cząstkowej zgromadzonej przez studenta w trakcie realizacji zadań poprzez pracę indywidualną i zespołową. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na ćwiczeniach (2h), która nie wymaga zaliczenia. Każdą następną nieobecność student musi zaliczyć na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia w danej grupie. Do zaliczenia może być dopuszczony student, który był obecny na minimum czterech zajęciach (8h). Do otrzymania przez studenta oceny pozytywnej z zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie przez niego 51% punktów możliwych do zdobycia. Zaliczenie wykładów odbywa się na podstawie kolokwium pisemnego (pytania mieszane - zamknięte i otwarte). Do uzyskania oceny pozytywnej niezbędne jest 51% punktów z kolokwium. Dozwolone są dwie nieobecności na wykładach. Do zaliczenia może być dopuszczony student, który był obecny na minimum 51% wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.