Asystentura rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-2XGWU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Asystentura rodziny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | - ułatwienie studentom zdobycie wiedzy z zakresu wybranych zagadnień prawnych dotyczących asystentury rodziny, - w wyniku realizacji przedmiotu student powinien umieć identyfikować potrzeby rodzin oraz dostrzegać konieczność doskonalenie własnych umiejętności z zakresu metodyki pracy z rodziną. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
30 godzin (15 wykłady, 15 ćwiczenia), w tym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość |
Pełny opis: |
Rodzaj przedmiotu: MK_5 do wyboru Liczba godzin: 15 godz. wykład, 15 godz. ćwiczenia, w tym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość Metody dydaktyczne: wykłady, konsultacje, praca w grupach, dyskusja, wykorzystanie narzędzi multimedialnych Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim Obecność na wykładach i ćwiczeniach – 30 godz. Konsultacje z nauczycielem akademickim - 7,5 godz. Razem: 37,5 h – 1,5 pkt ECTS - Samodzielna praca studenta: przygotowanie się do zajęć, przygotowanie się i wykonanie pracy pisemnej zaliczającej przedmiot, wykonanie zadań do modułów – 37,5 h – 1,5 pkt ECTS |
Literatura: |
G. Brotherton, H. Davis, G. McGillivray, Praca z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, CRZL, Warszawa 2014. T. Caselman, K. Hilli, Praca terapetyczna z rodzinami. Kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny, CRZL, Warszawa 2014. M. Czechowska-Bieluga, Diagnoza. Praca socjalna. Zmiana, Lublin 2017. J.M. Jaraczewska, I. Krasiejko (red.), Dialog Motywujący w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany w racy socjalnej i terapii, Toruń 2012. A. Kanios, Praca socjalna z rodziną problemową. Perspektywa metodyczna, Impuls, Kraków 2016. A. Kłos, Kontrakt socjalny w teorii i praktyce, Częstochowa 2011. I. Krasiejko, M. Ciczkowska-Giedziun (red.), Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji. Analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy, Warszawa 2016. I. Krasiejko, F. Bronk, M. Jezior i in., Asystentura rodziny w zakresie wsparcia kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2017. I. Krasiejko, Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2016. M. Piełuć, M. Fludra, Wideotrening Komunikacji jako metoda wspierająca rozwój emocjonalno-społeczny dziecka z trudnościami w komunikowaniu się werbalnym, „Psychologia Rozwojowa”, 2010, tom 15, nr 1. J. Przeperski, Konferencja Grupyy Rodzinnej w teorii i praktyce pracy socjalnej z rodziną, Toruń 2015. J. Szczepkowski, Praca socjalna – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń 2017. C. Sutton, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2007. J. Szymanowska, Wyzwania współczesnego dzieciństwa i rodzicielstwa. praca socjalna w perspektywie działań wychowawczych, Toruń 2014. Samodzielnie wybrane treści z czasopiśmiennictwa pedagogicznego. |
Efekty uczenia się: |
Student: zna istotę klasycznych oraz nowych podejść w pracy socjalnej; ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pomocy społecznej w oparciu o aktualne ustawodawstwo K_W03 zna definicję podstawowych problemów społecznych; posiada wiedzę dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania K_W09 potrafi korzystać z wiedzy socjologicznej, pedagogicznej, filozoficznej, prawnej i ekonomicznej w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu tych dyscyplin naukowych K_U02 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania, interpretowania problemów społecznych z zastosowaniem strategii ich rozwiązywania K_U04 ma przekonanie o wadze profesjonalnego podejścia do swoich obowiązków; poszukuje optymalnych rozwiązań i postępuje zgodnie z zasadami etyki K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas zajęć omawiane są treści przedmiotowe z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych, dyskusji, prelekcji, pracy zespołowej, konsultacji. Forma zaliczenia przedmiotu (wykłady, ćwiczenia): • wykonanie zadań do modułów, aktywność w trakcie zajęć, praca badawcza (elementy studium przypadku) • uzyskanie pozytywnej oceny (od 51% pkt. możliwych do uzyskania |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.