Teoria i praktyka całożyciowego uczenia się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-3XGUL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria i praktyka całożyciowego uczenia się |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Założenia i cele przedmiotu: 1. Przekazanie wiedzy na temat edukacji ustawicznej w Polsce na tle zaleceń Komisji Europejskiej 2. Omówienie teorii dotyczących potrzeb, motywacji, stylów uczenia się ludzi dorosłych w ciągu całego życia 3. Przekazanie wiedzy na temat procesu kształcenia ludzi dorosłych 4. Charakterystyka aktualnych tendencji w realizacji idei edukacji ustawicznej w wybranych krajach 5. Uświadomienie znaczenia samokształcenia, biograficzności i polityki oświatowej dla całożyciowego uczenia się 6. Rozpoznanie potrzeb i motywów kształcenia na różnych szczeblach edukacji 7. Charakterystyka struktur organizacyjnych i ich roli w modernizacji i innowacji określonych dziedzin edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych w perspektywie edukacji całożyciowej 8. Kształcenie formalne i nieformalne ludzi dorosłych. Pojęcie procesu kształcenia dorosłych, zasady, metod oraz strategii kształcenia |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Przedmiot specjalnościowy Rok studiów trzeci /Semestr VI Wykład - 15 godz. Ćwiczenia - 15 godz. Punkty ECTS-3 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)- wiedza ogólna z zakresu andragogiki, pedagogiki pracy Metody dydaktyczne: praca w grupach, dyskusja, analiza tekstów, prezentacja filmów edukacyjnych, konsultacje. Bilans nakładu pracy studenta Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w zajęciach - 30 godz. Godziny konsultacyjne – 5 godz. Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć - 5 godz. Przygotowanie do kolokwium – 15 godz. Przygotowanie do egzaminu - 20 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: : wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela- 35 godz. o charakterze praktycznym- 40 godz. |
Literatura: |
Aleksander T., Cele , kierunki i funkcje edukacji dorosłych [w:] Wujek T. Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1996, s. 247-269. Bednarczyk M., (red.), Wokół problemów kształcenia ustawicznego, Radom 1999. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2004, s. 223-231. Cęcelek G., Kształcenie i doskonalenie dorosłych w zmieniającej się rzeczywistości, Edukacja Dorosłych 2005 nr 4. Czerniawska O., Permanentna edukacja jako zadanie starości w XXI wieku, Edukacja Dorosłych 2003 nr 2. Czerwiński K., Synergiczna koegzystencja edukacji dorosłych i społeczeństwa obywatelskiego - potrzeby, możliwości, warunki [w:] Karpińska A., Szwarc A., Wróblewska W. Edukacja całożyciowa - wybrane obszary, Toruń 2019, s. 102-119. Lengrand P., Obszary permanentnej samoedukacji, Warszawa 1995. Kazimierska I, Lachowicz I., Piotrowska L.:Uczenie się dorosłych- cykl Kolba, ORE, Warszawa 2014. Kozerska A.: Proces samokształcenia w ujęciu W. Okińskiego , Edukacja Ustawiczna Dorosłych 2010, nr 3. Maniak G., Kształcenie przez całe życie – idea i realizacja polska na tle Unii Europejskiej. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 2015. Marczuk M., Bogusz J., (red.), Problemy edukacji i dorosłych w warunkach transformacji, Lublin 1995. Memorandum dotyczące kształcenia ustawicznego. Dokument roboczy Komisji Europejskiej. Bruksela 2000. Solarczyk – Ambrozik E., (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej. Poznań 2013, s. 11-36. Skrzypczak J,. Proces kształcenia człowieka dorosłego. Współczesne strategie kształcenia dorosłych [w:] Wujek T. Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1996, s. 270-307, 308-317. Talaga S., Dyrcz M., Lubińska-Żądło B, Kiełtyka A., Jakość życia osób starszych uczestniczących w zajęciach uniwersytetu trzeciego wieku. Studia Socialia Cracoviensia 2018 nr 1. |
Efekty uczenia się: |
K_W05: Ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów społecznych, psychologicznych i pedagogicznych. Zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, pedagogiczne, psychologiczne, społeczne stanowiące teoretyczne podstawy pracy socjalnej. K_W12: Jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego świata. Posiada wiedzę z obszaru prawa, ekonomii, nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie pracy socjalnej w Polsce K_U03: Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych. Analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działań w pracy socjalnej w Polsce i w Unii Europejskiej. K_K01: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z treści realizowanych na ćwiczeniach. Nieobecność na więcej niż połowie zajęć nie kwalifikuje do zaliczenia przedmiotu. Nieobecności zaliczane są w formie wypowiedzi ustnej . |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.