Dialog motywujący w pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS2-2XGWT |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Dialog motywujący w pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami pracy w duchu Dialogu Motywującego. Uczestnicy poznają źródła oporu w pracy z klientem oraz strategie radzenia sobie z nim. Podczas zajęć studenci będą mogli zapoznać się z zasadami wywoływania i wzmocnienia u klienta motywacji do zmiany oraz nabędą umiejętności formułowania konkretnego planu działania. Ponadto rozwiną również umiejętności komunikacyjne wykorzystywane w DM. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - do wyboru (M_4) Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych Rok studiów/semestr: II rok II° Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, psychodrama, metody aktywizujące, dyskusja, studium przypadku, praca w grupach Punkty ETCS: 5 punktów Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach – 30 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 20 godzin Razem: 50 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć – 40 godzin Przygotowanie do ustnego zaliczenia – 35 godzin Razem: 75 godzin Łącznie: 125 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin - 2 punkty ETCS o charakterze praktycznym: 75 godzin - 3 punkty ETCS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Arkowitz H., Miller W.R., Rollnick S. (red.), Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych, Wyd. UJ, Kraków 2017. Jaraczewska J. M., Krasiejko I., Dialog motywujący w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany klienta pomocy społecznej, Wyd. Edukacyjne Akapit, Toruń 2012. Miller W.R., Rollnick S., Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014. Miller W.R., Wzmacnianie motywacji do zmiany, Paramedia, Warszawa 2009. Miller W.R., Rollnick S., Wywiad Motywujący, Wyd. UJ, Kraków 2010 Naar – King S., Suarez M., Wywiad motywujący z młodzieżą i młodymi dorosłymi, Wyd. UJ, Kraków 2012. Rollnick S., Miller W.R., Butler C.C., Wywiad motywujący w opiece zdrowotnej, Wyd. Academica SWPS, Warszawa 2010. Rosengren D.B., Rozwijanie umiejętności w dialogu motywującym. Podręcznik praktyka z ćwiczeniami, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013. Westra H.A., Dialog motywujący w terapii zaburzeń lękowych, Wyd. UJ, Kraków 2016. Literatura uzupełniająca: Barański C., Dialog Motywujący w pracy z młodzieżą podejmującą ryzykowne zachowania seksualne. w: R. Kijak (red.) Praca Socjalna, numer monograficzny „Promocja zdrowia seksualnego osób niepełnosprawnych”, Wyd. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, 2016 Fudała J., Skuteczne pomaganie w zmianie szkodliwych zachowań, Parpamedia, Warszawa 2013 Jaraczewska I., Motywacja jako czynnik leczący i wyznacznik trwałości zmiany. w: K. Gąsior, J. Chodkiewicz (red.), Leczenie alkoholików i członków ich rodzin. Perspektywa badawcza i praktyczna, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2010. Jaraczewska I., Wykorzystanie zasad terapii motywującej w pracy świetlic socjoterapeutycznych. w: B. Kałdon, I. Kurlak (red), Człowiek w obliczu trudnej sytuacji życiowej. UKSW Wyd. Diecezjalne Sandomierz Warszawa, Warszawa 2011. Mrozowska O., Przenzak A., Dialog Motywujący – Budowanie mostu do zmiany. Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia Nr 2/2013, 17-18. Mrozowska O., Przenzak A., Dialog Motywujący – Budowanie mostu do zmiany cz. II. Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia Nr 3/2013, 21-25. Mrozowska O., Przenzak A., Dialog Motywujący – Budowanie mostu do zmiany cz. IV – Język Zmiany. Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia Nr 4/2014, 7-9. |
Efekty uczenia się: |
K_W07: Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat metod i modeli pracy socjalnej z jednostką, grupą i społecznością. Posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup - zaliczenie ustne. K_W14: Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej - zaliczenie ustne. K_U04: Posiada pogłębioną umiejętność formułowania celów, planowania i oceny skuteczności swoich działań w pracy socjalnej. Potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego, fizycznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji - ćwiczenia praktyczne, case study, ocena aktywności w trakcie zajęć. K_U12: Posiada pogłębioną umiejętność posługiwania się normami etycznymi w podejmowanej aktywności pracowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań - ćwiczenia praktyczne, ocena aktywności w trakcie zajęć. K_U14: Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności społecznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych - ćwiczenia praktyczne, case study, ocena aktywności w trakcie zajęć. K_K06: Jest gotowy do nawiązywania kontaktu z klientem oraz skutecznego motywowania go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów - ćwiczenia praktyczne, ocena aktywności w trakcie zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie ustne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.