Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dialog motywujący w pracy socjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-SS2-2XGWT
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dialog motywujący w pracy socjalnej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami pracy w duchu Dialogu Motywującego. Uczestnicy poznają źródła oporu w pracy z klientem oraz strategie radzenia sobie z nim. Podczas zajęć studenci będą mogli zapoznać się z zasadami wywoływania i wzmocnienia u klienta motywacji do zmiany oraz nabędą umiejętności formułowania konkretnego planu działania. Ponadto rozwiną również umiejętności komunikacyjne wykorzystywane w DM.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - do wyboru (M_4)

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych

Rok studiów/semestr: II rok II°

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: konsultacje, psychodrama, metody aktywizujące, dyskusja, studium przypadku, praca w grupach

Punkty ETCS: 5 punktów

Bilans nakładu pracy studenta:

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w ćwiczeniach – 30 godzin

Konsultacje z nauczycielem akademickim – 20 godzin

Razem: 50 godzin

Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie do zajęć – 40 godzin

Przygotowanie do ustnego zaliczenia – 35 godzin

Razem: 75 godzin

Łącznie: 125 godzin

Wskaźniki ilościowe:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin - 2 punkty ETCS

o charakterze praktycznym: 75 godzin - 3 punkty ETCS

Literatura:

Literatura podstawowa:

Arkowitz H., Miller W.R., Rollnick S. (red.), Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych, Wyd. UJ, Kraków 2017.

Jaraczewska J. M., Krasiejko I., Dialog motywujący w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany klienta pomocy społecznej, Wyd. Edukacyjne Akapit, Toruń 2012.

Miller W.R., Rollnick S., Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.

Miller W.R., Wzmacnianie motywacji do zmiany, Paramedia, Warszawa 2009.

Miller W.R., Rollnick S., Wywiad Motywujący, Wyd. UJ, Kraków 2010

Naar – King S., Suarez M., Wywiad motywujący z młodzieżą i młodymi dorosłymi, Wyd. UJ, Kraków 2012.

Rollnick S., Miller W.R., Butler C.C., Wywiad motywujący w opiece zdrowotnej, Wyd. Academica SWPS, Warszawa 2010.

Rosengren D.B., Rozwijanie umiejętności w dialogu motywującym. Podręcznik praktyka z ćwiczeniami, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.

Westra H.A., Dialog motywujący w terapii zaburzeń lękowych, Wyd. UJ, Kraków 2016.

Literatura uzupełniająca:

Barański C., Dialog Motywujący w pracy z młodzieżą podejmującą ryzykowne zachowania seksualne. w: R. Kijak (red.) Praca Socjalna, numer monograficzny „Promocja zdrowia seksualnego osób niepełnosprawnych”, Wyd. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, 2016

Fudała J., Skuteczne pomaganie w zmianie szkodliwych zachowań, Parpamedia, Warszawa 2013

Jaraczewska I., Motywacja jako czynnik leczący i wyznacznik trwałości zmiany. w: K. Gąsior, J. Chodkiewicz (red.), Leczenie alkoholików i członków ich rodzin. Perspektywa badawcza i praktyczna, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2010.

Jaraczewska I., Wykorzystanie zasad terapii motywującej w pracy świetlic socjoterapeutycznych. w: B. Kałdon, I. Kurlak (red), Człowiek w obliczu trudnej sytuacji życiowej. UKSW Wyd. Diecezjalne Sandomierz Warszawa, Warszawa 2011.

Mrozowska O., Przenzak A., Dialog Motywujący – Budowanie mostu do zmiany. Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia Nr 2/2013, 17-18.

Mrozowska O., Przenzak A., Dialog Motywujący – Budowanie mostu do zmiany cz. II. Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia Nr 3/2013, 21-25.

Mrozowska O., Przenzak A., Dialog Motywujący – Budowanie mostu do zmiany cz. IV – Język Zmiany. Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia Nr 4/2014, 7-9.

Efekty uczenia się:

K_W07: Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat metod i modeli pracy socjalnej z jednostką, grupą i społecznością. Posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup - zaliczenie ustne.

K_W14: Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej - zaliczenie ustne.

K_U04: Posiada pogłębioną umiejętność formułowania celów, planowania i oceny skuteczności swoich działań w pracy socjalnej. Potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego, fizycznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji - ćwiczenia praktyczne, case study, ocena aktywności w trakcie zajęć.

K_U12: Posiada pogłębioną umiejętność posługiwania się normami etycznymi w podejmowanej aktywności pracowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań - ćwiczenia praktyczne, ocena aktywności w trakcie zajęć.

K_U14: Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności społecznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych - ćwiczenia praktyczne, case study, ocena aktywności w trakcie zajęć.

K_K06: Jest gotowy do nawiązywania kontaktu z klientem oraz skutecznego motywowania go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów - ćwiczenia praktyczne, ocena aktywności w trakcie zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie ustne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)